Geen enkel radiostation krijgt verbod op alcoholreclames

In 2025 mogen op de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel geen reclames voor alcoholhoudende dranken meer worden uitgezonden. Zij zijn aangemerkt als jongerenzender. Dit jaar is er, net als voorgaande jaren, geen radiozender als jongerenzender vastgesteld.

Dit besluit is genomen door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva), dat elk jaar onderzoek laat doen naar welke radio- en tv-zenders zijn aan te merken als jongerenzenders. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Een jongerenzender (radio- of tv-zender) is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.

Peter de Wolf, directeur Stiva: “Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen. Daarom willen we ervoor zorgen dat die reclame niet terecht komt bij minderjarigen. Met onderzoeken als deze werken we hier proactief aan.” [RadioWereld.NL]