Recordcijfers voor kerstprogrammering Sky Radio en Top 4000 op Radio 10

Sky Radio en Radio 10 hebben met hun feestdagenprogrammering meer luisteraars bereikt dan ooit. Dit blijkt de luistercijfers van het NMO. De non-stop kerstmuziek op Sky was goed voor ruim 9,3 miljoen luisteraars, terwijl de Top 4000 ruim 5,7 miljoen luisteraars opleverde voor Radio 10.

Foto: RadioWereld.NL

Sky Radio stond traditiegetrouw vanaf eind november in het teken van kerst met non-stop de beste kersthits en feel good initiatieven en -content. En dat wordt gewaardeerd door luisterend Nederland. In totaal luisterden ruim 9,3 miljoen Nederlanders (13+) in de weken voor en tijdens kerst naar Sky Radio The Christmas Station. Dit is 61% van Nederland en een nieuw record; nooit eerder werd er zoveel geluisterd naar de kerstprogrammering van Sky Radio. Vorig jaar verbrak Sky Radio ook al haar eigen record, toen luisterden er 8,9 miljoen luisteraars.

“Deze cijfers bevestigen dat Sky met The Christmas Station al jaren voor heel veel mensen de soundtrack vormt voor hun feestdagen”, aldus Uunco Cerfontaine, Radio Director Sky Radio. “Sky is met kerst een vaste waarde geworden voor iedereen die in de feeststemming wil komen. Sky = kerst en kerst = Sky. We zijn enorm trots dat zoveel mensen kerst gevierd hebben samen met Sky Radio. Zo voelt het ook voor ons als makers, we vieren kerst echt samen met onze luisteraars. Het is echt ‘The most wonderful time of the year’ en we verheugen ons nu alweer op de komende kerst”.

Radio 10
Ook bij zusterstation Radio 10 wordt tevreden teruggekeken op de afgelopen weken. De Top 4000 zorgde dit jaar voor een historisch hoogtepunt in het bereik met 5.763.000 luisteraars. Vorig jaar stond het record nog op 5.616.000. Daarnaast zorgde de lijst in week 49, 50 en 51 voor het marktleiderschap onder luisterend Nederland (13+).

De Top 4000 zorgde in de eerste week (week 49) voor een flinke stijging in het marktaandeel in de doelgroep 13+. Hiermee wist Radio 10 direct al het marktleiderschap te veroveren. Die week steeg het aandeel met maar liefst 61% van 8,3% naar 13,4%. In de week daarna (week 50) steeg het verder door naar 14,8% en in de week daarna (51) naar maar liefst 16,6%. In de voor Radio 10 kerndoelgroep 30-59 jaar veroverde de zender in week 50 het marktleiderschap met 16,1% en werd dit in week 51 verstevigd met maar liefst 18,8% marktaandeel. Bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar wist het station, in tegenstelling tot vorig jaar, net niet de koppositie af te snoepen van Qmusic.

De Top 4000, die dit jaar haar 20-jarig jubileum vierde, blijft een ijkpunt voor luisteraars en verstevigt onze positie als dé zender met de grootste hits aller tijden”, aldus Dave Minneboo, Creative Director radio bij Talpa. “Een super prestatie in een drukke decembermaand, maar de luisteraar weet de grootste hitlijst van Nederland massaal te vinden! In 20 jaar tijd is de lijst een begrip geworden in Nederland, dat nog altijd steeds populairder wordt onder een breed luisterend publiek. Daar zijn we ongelooflijk trots op!” [RadioWereld.NL]