Luisteraars van de ochtendshow ‘Matin Première’ op de Franstalige publieke radiozender La Première worden sinds kort weer geconfronteerd met reclame. Door versoepeling van de regels mag de RTBF sinds 1 september weer tot 6 minuten per uur aan reclame in het ochtendblok uitzenden.

In 2020 werd de hoeveelheid reclame in het ochtendprogramma juist aan banden gelegd. In eerste instantie ging het om een halvering, waarna een jaar later de reclame tussen 6 en 9 uur helemaal verdween.
Omdat de RTBF de komende jaren moet bezuinigen is besloten om de beheersovereenkomst met de overheid aan te passen. In juli heeft de Minister van media een aanvulling ondertekent, waardoor de omroep per 1 september meer mogelijkheden om reclame uit te zenden heeft.
Eén van de versoepelingen is dus dat La Première weer reclame mag uitzenden tussen 6 en 9 uur. Gemiddeld gaat het om 6 minuten per uur. Toch zijn de blokken bij elkaar langer dan die zes minuten, want sponsoring, promo’s en boodschappen van algemeen nut (overheidsinstellingen, gezondheidsvoorlichting, goede doelen) vallen buiten deze quotum. [RadioWereld.NL]