Vader van de jingles, Tom Merriman, overleden

In Dallas is woensdagochtend de Amerikaanse jinglecomponist Tom Merriman overleden, hij is 85 jaar oud geworden. Merriman had al enige tijd last van een afnemende gezondheid, hij overleed in de nacht in een verzorgingshuis in de buurt van Dallas. Net twee dagen eerder was hij nog eervol opgenomen in de ‘Texas radio Hall of fame’ wegens zijn grote verdiensten voor dit medium.

Tom Merriman (New York, 1926) was een groot talent in jingleand. Hij was de mede-oprichter van CRC, een jinglemaatschappij in Dallas, die het het legendarische PAMS beconcurreerde, en was naamgever van TM Productions in Dallas, dat zeker in de late jaren zeventig en tachtig op een hoge creatieve top zou belanden.

Merriman schreef duizenden radiojingles, die ook in Nederland veel faam brachten aan de radiostations die ze kochten. In 1976 schafte Veronica bijvoorbeeld ‘The Power’ aan, en het komt mede door dit jinglepakket, concludeerde radiodirecteur Lex Harding later, dat Veronica zo succesvol tot een A-omroep wist uit te groeien, eenmaal door de wetgeving van zee verbannen. Het logo werd in Nederland uitgeroepen dat ‘beste radio-melodie ooit’.

De TROS kocht “The Winning Score’ en dat was misschien wel het magnum opus van Tom Merriman: filmmuziek, maar dan voor op de radio, gespeeld door een Hollywood-orkest met 75 musici.

In 1991 dirigeerde hij in Hilversum eigenhandig het Metropole Orkest, voor de jingles die hij voor NOS Radio en de Avondspits had geschreven. Eeuwig zonde nog dat NOS’ Met Het Oog Op Morgen nooit de begin- en eindleaders heeft gebruikt (op de bladmuziek heten ze “eye-opener’en ‘eyecloser’) die Merriman ter gelegenheid voor hen maakte).

Tom Merriman werd in oktober 2008 geëerd bij een tribute dat voor hem was georganiseerd, toen duidelijk werd dat zijn gezondheid niet meer zou verbeteren. Alle concurrenten in jinglestad Dallas waren toen gebroederlijk bijeen. En ze deelden de slotconclusie: niemand in deze jingle-industrie had de grote  arrangeurskwaliteiten van Tom. En niemand wist in al die jaren zo’n enorme productie van zo’n hoge kwaliteit te leveren.

Hij wordt beschouwd als ‘father’van de jingle. Was orkestleider van het orkestje bij KLIF, het innovatieve station van Gordon McLendon die met het pakket van zelfpromotie, jingles en top 40 de toon zette voor de hele radio-industrie. Schreef in 1951 de eerste echte jingles in Dallas, en werkte zelfs dit jaar nog aan nieuwe pakketten – een carrière van uiteindelijk 58 jaar in radioland. Dat moest ook wel, want vanwege drie echtscheidingen diende er zelfs op deze hoge leeftijd nog veel brood op de plank te worden gebracht. De laatste jaren was Tom Merriman gehuwd met Jackie Dickson, voormalige leadzangeres van PAMS, CRC en uit de hoogtijdagen van TM zelf.

Merriman schreef ook voor concurrenten van de publieke omroep heel veel muziek: voor Gwinsound bijvoorbeeld (het ‘Chairman of the board pakket’ dat Noordzee in 1970-1974 zo harstochtelijk gebruikte). Maar ook nieuwsleaders die door Laser en Mi Amigo werden gebruikt. In 1991 maakte hij het laatste jinglepakket voor ‘Satellite Radio Luxembourg’. Ook bij Capital Radio in London bleef hij de laatste jaren kind aan huis.

En zijn productiemuziek (Production Source, The Producer) werd bij de omroepen jarenlang zeer intensief gebruikt en leverden klassiekers: of het nu de vormgeving van KRO Echo betrof, of de uuropeners van de TROS of de afsluiter van de Avondspits.

Tom zal waarschijnlijk in Dallas worden begraven. Volgens Ken Justiss, vriend-jinglemaker uit The Big D, die twee dagen geleden net de awards voor Tom in ontvangst nam, komt het verscheiden van de jinglelegende toch nog als een schok. Hij meldt: “Tom opened his eyes (with difficulty) and saw the items I brought back for him from the Texas Radio Hall of Fame induction.”. Zijn medevennoot van toen, Jim Long, was net dit weekeinde geweest.  “So that was a bit of good timing.” [Radio.NL/Jingleweb.nl]