NPO Radio 2 was ook in week 22 de best beluisterde radiozender van Nederland. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Radio 10 staat deze meting tweede gevolgd door Qmusic op de derde plaats.
Deze meting zijn er weer bijzondere schommelingen te zien. Zo wint NPO Radio 2 bijna 2%-punt marktaandeel, terwijl het weekbereik nauwelijks stijgt. Bij Qmusic is het omgekeerde te zien: flinke daling marktaandeel, terwijl het weekbereik vrijwel gelijk blijft.
Sky Radio levert zowel marktaandeel als bereik in. Hetzelfde geldt voor NPO Radio 5. 100% NL herstelt zich daarentegen.
Terug van weggeweest is het miljoenenbereik van Grand Prix Radio. Volgens het NMO was er tijdens de Grand Prix van Monaco (week 21) een storing in de audiomatching, maar afgelopen week (race in Barcelona) is vrijwel zeker gewoon weer een deel van de viaplay-kijkers, door diezelfde audiomatching, onterecht meegerekend als luisteraar. De oplossing die dit te voorkomen is nog niet geimplementeerd.
MediaCell+
De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.
Het wekelijks bereik wordt alleen gemeten als iemand minstens 5 minuten aaneengesloten heeft geluisterd. In het NMO Luisteronderzoek participeren momenteel 94 zenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag. [RadioWereld.NL]
Update
In het onderstaande overzicht staat bij ‘Marktaandeel’ twee keer ‘WK21’. Kolom vier moet uiteraard ‘WK22’ zijn.