NPO Radio 2 is dankzij de Top 2000 alsnog voorbij gegaan aan Qmusic bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de cijfers over de periode december 2021 / januari 2022 van het NLO.

Daarmee heeft Radio 2 orde op zaken gesteld. Vorige meting wist Qmusic nog voor de publieke radiozender te blijven.
Het marktaandeel van NPO Radio 2 groeide bij de doelgroep 20-49 jaar deze meting met 2%-punt naar 20,3%. Ten opzichte van een jaar geleden is de stijging 1,1%-punt. Qmusic met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, daalde deze meting met ene half procentpunt naar 18,2%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar stijgt Q echter met 1,4%-punt.
Radio 538 blijft derde
Naast Qmusic zag ook Radio 538 door het Top 2000 geweld van Radio 2 het marktaandeel verder dalen. Dit keer ging er 0,6%-punt vanaf en staat het station op 11,9% marktaandeel. In dezelfde meting vorig jaar stond het marktaandeel nog op 13%.
Kerst
Ook bij Sky Radio is het effect van de eindejaarsprogrammering (kerstmuziek) nog te zien. Het station blijft hoog stabiel op 11,2% (-0,1%-punt ten opzichte van vorig jaar). Bij Radio 10 (en deels Radio 10 Brabant) daarentegen ebt het Top 4000 effect weer weg. De zender daalt met een half procentpunt naar 9,6%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit zelfs een daling van 1,5%-punt.
Tekst gaat verder onder de grafiek
De rest
Radio Veronica daalt deze meting met 0,3%-punt naar 3,8% (-0,5%-punt ten opzichte van een jaar geleden), NPO 3FM blijft stabiel op 3,3% (+0,4%-punt ten opzichte van ene jaar geleden), NPO Radio 1 stijgt licht naar 2,2%, 100% NL daalt met 0,2%-punt naar 2,7%, terwijl Slam juist met 0,2%-punt stijgt naar 2,3%. Volgens Slam is dit de beste start van een nieuw jaar in vier jaar tijd.
Kink blijft deze meting steken op 1,7%, terwijl Sublime gelijk blijft op 0,6%. [RadioWereld.NL]