Twee van de grotere zenderexploitanten van FM- en DAB+-netwerken in Duitsland gaan samen verder. Afgelopen week kondigden Divicon Media en Uplink Network aan te gaan fuseren. Met de fusie willende bedrijven een brede basis te creëren voor uitdagingen op middellange en lange termijn die de radio-industrie te wachten staan.
Uplink Network werd in 2012 opgericht, Divicon Media twee jaar later. De Duitse markt voor FM-zenders zat toen nog compleet op slot. De publieke omroepen verzorgden hun eigen FM-netwerken, terwijl commerciële partijen toen verplicht hun FM-zenders lieten verzorgen door Media Broadcast, dat in de jaren ’90 was ontstaan door privatisering van de Deutsche Bundespost. Media Broadcast had vrijwel alle grote zendmasten in handen en liet geen concurrentie toe.
In 2012 werd besloten dat de markt voor FM-zenders open moest, waardoor de telecomwet werd aangepast. Hierdoor moest Media Broadcast per 2016 Media Broadcast verplicht ruimte in torens en masten en delen van bestaande zendantennes beschikbaar te stellen aan concurrenten. Dit tegen vastgestelde en transparante bedragen.
Als gevolg van deze herstructurering groeiden Uplink en Divicon gestaag en stapten vele radiostations, waaronder ook publieke stations, over naar de nieuwe aanbieders.
Verdere groei met obstakels
In 2017 maakte Media Broadcast bekend zelfs helemaal te gaan stoppen met verzorgen van FM-uitzendingen en alle FM-zenders en antennes te verkopen. Dat zorgde ervoor dat er flink wat onrust ontstond, want hierdoor vervielen ook de vastgestelde prijzen die partijen moesten betalen aan Media Broadcast voor het gebruik van antennes en torens. Uiteindelijk kwam er een passende oplossing waarin ook Media Brodcast een belangrijke rol speelde. Tegelijkertijd groeiden Uplink en Divicon verder als beheerders van FM-zenders.
Naast FM hebben beide bedrijven de afgelopen jaren hun diensten ook uitgebreid met onder meer DAB+, 5G en een eigen datacentrum.
Dit jaar gaan Uplink en Divicon samen verder. Het nieuwe fusiebedrijf gaat veder onder de naam Uplink Network en gaat naar verwachting meer dan 55 miljoen euro omzet per jaar genereren. In totaal telt het bedrijf 85 medewerkers verdeeld over kantoren in Düsseldorf, Berlijn, Frankfurt en Leipzig. Samen worden op meer dan 700 locaties meer dan 1200 FM-zenders en 9 DAB+-multiplexen, bestaande uit meer dan 70 zenders, geëxploiteerd. [RadioWereld.NL]