Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 nadert marktleider Qmusic

Qmusic blijft de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, maar ziet wel Radio 538 flink dichterbij komen. Dit blijkt uit de NMO luistercijfers over september, die woensdag zijn gepubliceerd.

Foto: Pixabay

In september behaalde Qmusic (ma-zo, 6-24 uur) een marktaandeel van 19,3%. Dit is een daling van 1,5%-punt ten opzichte van augustus. Ten opzichte van een jaar geleden, toen Q nog trots kon melden zelfs groter te zijn dan de nummers twee en drie bij elkaar, is de daling maar liefst 7,2%-punt.

Qmusic beleeft hiermee de slechtste maand sinds de invoering van de nieuwe luistercijfermeting begin vorig jaar. Zelfs in december, toen er volle concurrentie was van de NPO Radio 2 Top 2000, de Radio 10 Top 4000 en kersthits van Sky Radio, lag het marktaandeel nog hoger dan afgelopen maand.

Forse groei Radio 538
Radio 538 maakt daarentegen een flinke stap naar boven en behaalde in september een marktaandeel van 16,7%. Dit is een stijging van 1,7%-punt ten opzichte van een maand eerder en een groei van 4,7%-punt ten opzichte van september 2023. Radio 538 heeft in een jaar tijd het gat met marktleider Qmusic weten te verkleinen van 14,5%-punt naar 2,6%-punt.

Daarnaast was de 538 Ochtendshow in september zelfs groter dan Qmusic.

NPO Radio 2 omhoog, Radio 10 opnieuw omlaag
NPO Radio 2 noteert na twee maanden daling weer een stijging. Het station was in september goed voor 10,3%. Dit is een stijging van 0,5%-punt ten opzichte van een maand eerder, maar een daling van 2,4%-punt ten opzichte van september vorig jaar.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Radio 10 verloor daarentegen opnieuw marktaandeel en moest vorige maand genoegen nemen met 7,9%. Dit is een daling van 0,4%-punt ten opzichte van augustus en een verlies van 4,4%-punt ten opzichte van een jaar eerder.

Joe profiteert niet
Opvallend is dat rivaal Joe er niet van heeft geprofiteerd van het verlies van 10. Het marktaandeel daalde namelijk met 0,7%-punt naar 6,1%. Ten opzichte van september 2023 is echter wel een forse groei te zien: 3,4%-punt.

Tussen 10 en Joe zit nog steeds Sky Radio met 7,4%-punt. Dit is een daling van 0,2%-punt ten opzichte van augustus. Ten opzichte van vorig jaar is dit een verlies van 0,4%-punt.

3FM steeg in september licht ten opzichte van en maand eerder. Wel ligt met 3,7% het marktaandeel een vol procentpunt hoger dan in september 2023. Radio Veronica blijft steken op 3,1% marktaandeel, maar wint wel 1,1%-punt ten opzichte van een jaar eerder.

100% NL was in september goed voor 3,2% marktaandeel, een daling van een half procentpunt ten opzichte van een maand eerder, maar een stijging van 0,2%-punt ten opzichte van vorig jaar. [RadioWereld.NL]