Qmusic heeft in de maand september een mokerslag uitgedeeld aan de concurrentie. Bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar was het station zelfs groter dan de nummers twee en drie bij elkaar opgeteld, zo blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek.

Het marktaandeel van Qmusic groeide bij de doelgroep 20-49 jaar naar het record van 26,5%, een stijging van bijna 4%-punt ten opzichte van augustus.
De afstand met de nummer twee en drie is fors. Met een marktaandeel van 12,7% voor NPO Radio 2 en een marktaandeel van 12,3% voor Radio 10 scoort Qmusic meer dan het dubbele. De zender is in de doelgroep 20-49 groter dan de twee volgende zenders samen. Zowel Radio 2 als 10 verloren flink terrein bij deze doelgroep.
Radio 10 is nu nog de grootste radiozender van Talpa bij 20-49, maar dreigt te worden ingehaald door zusterstation 538, die inmiddels is opgeklommen naar 12,0%. Sky Radio is nu goed voor 7,8%.
Het marktaandeel van Radio Veronica heeft een forse tik gekregen de afgelopen maanden. Want waar het station afgelopen voorjaar nog goed was voor rond de 5% marktaandeel, is nu meer dan gehalveerd tot ongeveer 2%.
Nieuwkomer Joe is met 2,7% marktaandeel nu zelfs al groter dan Veronica en even groot als 3FM. Bij Veronica is vooral een daling te zien sinds het vertrek van Tim Klijn en zijn team uit de ochtend.
100% NL was in september goed voor 3,0%, terwijl Slam 2,2% noteert. Slam is daarmee de enige zender in de top 10 zonder landelijk FM-pakket. [RadioWereld.NL]