De Spaanstalige radiozender Mega 97.9 (WSKQ) in New York City behaalde in februari zijn hoogste marktaandeel sinds december 2022. Dit blijkt uit de luistercijfers over februari van Nielsen Audio. Lite FM blijft de grootste in de Big Apple, terwijl KOST het best beluisterd in Los Angeles blijft.
Dat Spaanstalige radio populair is in New York City, is niet zo vreemd. Van de ruim 16 miljoen inwoners is al een kwart Spaanstalig.
Verreweg de meeste Latino’s zijn illegaal vanuit Mexico het land binnengekomen, iets wat nog steeds dagelijks gebeurt.
Maar illegaal of niet, voor de advertentiemarkt zijn de Latino’s uitermate interessant. Want ook illegalen moeten boodschappen doen, hebben een auto nodig of willen een telefoonabonnement afsluiten. Daarnaast zijn de meeste illegalen er nog steeds van overtuigd dat ze ooit een keer naar hun Vaderland zullen terugkeren. Het gevolg is dat ze geen Engels leren en dus in het Spaans aangesproken moeten worden. Ook de jongere generatie spreekt nog graag Spaans.
Mega 97.9 brengt een mix van Latin hits afgewisseld met een enkele Engelstalige hit. In februari zag het station zijn marktaandeel met 0,4%-punt stijgen naar 5,5%, wat goed is voor een vierde plaats. Bij de doelgroep 25-54 jaar is Mega zelfs marktleider momenteel.
106.7 Lite FM (WLTW) blijft de grootste radiozender in de Big Apple. Het marktaandeel van de popzender steeg zelfs met een half procentpunt naar 8,2%. Wekelijks stemmen er ruim 3,61 miljoen luisteraars af op Lite. Ook is Lite opnieuw de grootste bij 18-34 en 18-49 jarigen.
De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 is opgeklommen naar de tweede plaats. Het marktaandeel steeg met 0,6%-punt naar 5,9%. De afgelopen weken was CBS FM nog in het nieuws nadat eigenaar Audacy ochtend co-host Annie Leamy in een grootschalige reorganisatie op straat had gezet.
De nieuwszender 1010 WINS op 92.3 FM weet het hoge marktaandeel van 5,8% vast te houden, maar daalt desondanks wel naar de derde plaats. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) completeert de top vijf met 5,1%, net voor de hitzender Z100 (WHTZ) met 5,0%.
Los Angeles
In Los Angeles weet KOST 103.5 de koppositie vast te houden met 6,1% marktaandeel. Ook heeft de popzender met ruim 2,39 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik. De classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) ziet het marktaandeel met 0,2%-punt dalen naar 5,6%, maar blijft tweede.
De popzender 104.3 My FM (KBIG) stijgt een plekje en staat nu derde met 5,2%, gevolgd door de hitzender 102.7 KIIS FM met 5,0% (+0,3%-punt). Daarnaast is KIIS marktleider bij 18-34, 18-49 en 25-54 jarigen.
De nieuwszender KNX 97.1 zakt van drie naar vijf met 4,9% marktaandeel.
Opvallende stijger is 93.1 Jack FM (KCBS). Met 4,0% marktaandeel op plek zeven scoort de zender zijn beste cijfers sinds september 2019.
Cincinnati
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op een andere radiomarkt in de VS. Dit keer is dit de stad Cincinnati in de staat Ohio. Met 1,9 miljoen inwoners is dit radiomarkt 33. Ruim 40% van de bevolking bestaat hier uit eenpersoonshuishoudens.
Grootste zender van de stad is, net als een jaar geleden, 103.5 WGRR. De classic hitszender noteert hier 9,2% marktaandeel wat wel fors minder is dan een jaar geleden. Plek twee is voor de countryzender B105.1 (WUBE) met 7,8%, gevolgd door de nieuws- en talkzender 700 WLW met 7,3%.
De hitzender Q102 (WRKQ) is met 6,5% goed voor de vierde plek, terwijl talkzender 55 (W)KRC ook dit keer de top vijf compleet maakt met 6,1%. [RadioWereld.NL]