Zoeken
Sluit dit zoekvak.

KOST 103.5 LA verdubbelt marktaandeel door kerstmuziek

Dat het draaien van uitsluitend kerstmuziek zeer lucratief kan zijn, bewijst KOST 103.5 in Los Angeles opnieuw. Het radiostation zag in een maand tijd het marktaandeel meer dan verdubbelen. Ook elders in de Verenigd Staten schoten de stations met kerstmuziek omhoog.

Foto: Pixabay

Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio. Deze cijfers bevatten eigenlijk de periode van 10 november tot en met 7 december. Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste meting van het jaar is de zogenaamde ‘Holiday’ periode.

KOST 103.5 profiteerde optimaal van deze meetperiode, want het station schakelde op vrijdag 11 november over op non-stop kerstmuziek. Hierdoor wist het radiostations het marktaandeel ruimschoots te verdubbelen. Want scoorde KOST in de novembermeting nog 5,1% marktaandeel, nu is dit gestegen tot 12,1%. Daarmee doet KOST het zelfs beter dan vorig jaar, toen het station naar 11,6% marktaandeel steeg.

Het weekbereik van KOST steeg met bijna 22% naar 2,78 miljoen luisteraars. Hiermee heeft het radiostation zowel de meeste luisteraars van Los Angeles als het hoogste marktaandeel.

Plek twee is nu in handen van de talkzender KFI AM640 en de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH). Beide stations scoren nu 4,7% marktaandeel, waarbij KFI licht steeg en K-Earth 0,4%-punt verloor.

Op vier staat nu 104.3 My FM (KBIG). De popzender verloor 0,8%-punt en noteert nu 4,3% marktaandeel. Vlak daarachter staat de Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) met 4,2%.

KOST leidt nu ook bij alle belangrijke doelgroepen.

New York City
106.7 Lite FM (WLTW) in New York City schakelde in de tweede meetweek over op kerstmuziek. Op vrijdag 18 november ging de knop om. Het marktaandeel van Lite steeg hierdoor met bijna 2%-punt naar 7,6%. Daarmee blijft Lite fors achter bij vorig jaar toen het station naar 9,7% schoot.

Het weekbereik van Lite groeide met bijna 12% naar 3,68 miljoen.

WBLS 107.5 daalde naar plaats twee met 6,4% (-0,6%-punt) marktaandeel. Bovendien is hiermee een einde gekomen aan vier metingen aan stijging op een rij voor de urban popzender.

Een station dat geen last had van de kerstgekte was de classic rockzender Q104.3 (WAXQ). Het station scoorde met 5,6% marktaandeel de beste cijfers sinds juli en klom op naar plek drie.

De Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) staat met 5,3% nu vierde, terwijl (W)CBS FM 101.1 de top vijf completeert met 4,6% marktaandeel (-0,6%-punt).

Flink in de lift zat deze meting opnieuw 1010 WINS. De nieuwszender is sinds eind oktober ook op FM te ontvangen in de stad en dat resulteerde deze meting in een stijging van 0,7%-punt naar 4,2%. Ook het weekbereik groeide met 100.000 luisteraars.

Door de kerstmuziek gaat Lite nu aan kop bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jarigen. Bij de doelgroep 18-34 jaar blijft WBLS nipt marktleider.

Van kust tot kust
Ook elders in de VS kwam de kerstgekte op de radio op gang. In Chicago schoot 93.9 Lite FM (WLIT) omhoog van 6,0 naar 12,4%, wat goed is voor plek 1. 96.5 KOIT pakte dankzij een winst van 4,2%-punt met 10,5% de koppositie in San Francisco.

In Dallas is Star 102.1 (KDGE) met 7,1% nu marktleider, terwijl in Houston Sunny 99.1 (KODA) dankzij een winst van 3,8%-punt het marktleiderschap verstevigde. B101 (WBEB) in Philadelphia schoot van 5,5 naar 10,7% marktaandeel.

Maar ook in Boston, Seattle, Phoenix, Detroit en Minneapolis schoten de kerststations naar de top van de luistercijfers. [RadioWereld.NL]