De Amerikaanse radiowereld is in 2021 een beetje uit het coronadal van 2020 geklommen. De meeste stations zagen hun omzet stijgen, al komen deze nog lang niet in de buurt van de omzetten uit 2019. Dit blijkt uit de cijfers van BIA Advisory Services. Slecht één station in de top 10 wist vorig jaar meer omzet te genereren dan in pre-coronajaar 2019.

Dat New York City als grootste radiomarkt van de VS met vijf stations vertegenwoordigd is in de top 10 van radiostations met de hoogste omzet, is niet echt een verrassing. Wel is opvallend dat Los Angeles (radiomarkt 2) met slechts twee radiostations in de top 10 staat. Chicago (radiomarkt 3), Washington DC (radiomarkt 7) en Boston (radiomarkt 10) zijn elk met één station vertegenwoordigd.
WTOP weer aan kop
103.5 WTOP staat voor het zevende jaar op één als het om hoogste omzetten gaat. De nieuwszender in Washington DC wist vorig jaar $70 miljoen binnen te harken, een stijging van $8 miljoen ten opzichte van 2020. Bovendien is WTOP de enige zender in de top 10 die meer omzet wist te genereren dan in 2019.
Daarnaast is WTOP goed voor maar liefst 29,1% van de totale omzet uit radioreclame in Washington DC.
KIIS en Lite blijven flink achter
Net als vorig jaar staat 102.7 KIIS FM in Los Angeles op de tweede plaats. De omzet steeg in 2021 met ruim $3 miljoen naar $43,0 miljoen, maar dit is nog altijd een slordige $17 miljoen minder dan in 2019. Dat wordt naast de coronacrisis ook mede veroorzaakt doordat KIIS flink minder beluisterd wordt sinds het uitbreken van de coronapandemie. Waar het station voorheen steevast in de top 5 van best beluisterde stations stond, lukt het de hitzender maar niet meer om de top 5 binnen te dringen.
Plek drie blijft in handen van 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City. De omzet van de popzender steeg in 2021 met bijna $4 miljoen naar $34,6 miljoen, maar blijft nog altijd bijna $9,5 miljoen achter bij 2019.
De rest van de top 10
Een plek winst is er voor WBBM Newsradio in Chicago, het zelfde geldt voor 98.5 The Sports Hub (WBZ) in Boston op plek vijf. Z100 (WHTZ) in New York staat nu op zes met $33, miljoen wat nog altijd $9 miljoen minder is dan in 2019. 104.3 My FM (KBIG) in Los Angeles blijft zelfs nog verder achter en heeft nog een gat van bijna $15 miljoen ten opzichte van 2019.
Terug in de top 10 is WCBS Newsradio 880 in New York City. Het station staat op 10 met $30,9 miljoen omzet. WCBS drukt WBZ Newsradio in Boston uit de top 10. Vorig jaar stond dit station nog op plek vier, dit jaar op 12.
Tekst gaat verder onder de tabel
iHeart Media grootste radiogroep
iHeart Media was in 2021 de grootste radiogroep al het om omzet gaat. De in totaal 865 radiostations in 150 radiomarkten waren vorig jaar goed voor $2,2 miljard aan omzet. In 2020 was dit $1,97 miljard. Toch blijft de omzet nog flink achter bij 2019 toen iHeart nog goed was voor $2,56 miljard.
Audacy (voorheen Entercom), harkte met 231 stations in 47 markten ruim $1,34 miljard binnen. Dit was in 2020 nog $1,2 miljard en in 2019 $1,6 miljard.
Daarna volgt een flink gat naar de nummer drie: Cumulus Media. Het bedrijf wist met 407 stations in 85 radiomarkten $481 miljoen omzet te genereren, $11 miljoen meer dan in 2020, maar nog altijd 50 miljoen minder dan in 2019. [RadioWereld.NL]