Demissionair minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is van plan om toestemming te geven aan de NPO om door te gaan met het digitale radiokanaal Blend. Dit blijkt uit het ontwerpbesluit. De commerciële radiostations zijn tegen en noemen het kanaal ‘overbodig.’
NPO Blend werd in november 2023 gelanceerd als experiment van minimaal een jaar. Het radiostation is gericht op de generaties die zijn opgegroeid met NPO FunX en die verlangen naar “een volwassener geluid“. Onder het motto ‘Welkom terug bij jezelf’ brengt Blend een mix van R&B, afro, new soul, hiphop en veel classics uit de nineties en zeroes. In februari 2024 is de zender gestart met het toevoegen van gepresenteerde programma’s. NPO Blend is te beluisteren via DAB+ en internet.
In november deed de NPO een aanvraag om definitief door te mogen gaan met Blend. Volgens de NPO is Blend een cruciale toevoeging aan het bestaande audioaanbod van de publiek omroep. “NPO Blend wil Nederlanders met een diverse (culturele) achtergrond een thuis en een plek geven in het radiolandschap, met een breed aansprekend muziekformat en ruimte voor verdieping en interactie. Met deze nieuwe zender sluiten we beter aan bij de behoeftes van veel Nederlanders met een bi-culturele achtergrond, waar de publieke omroep op dit moment nog niet voldoende in slaagt.”
De NPO hoopt dat het nieuwe publiek dat met Blend bereikt wordt ook in aanraking komt met het andere aanbod van de publieke omroep.
Advies
Naar aanleiding van de aanvraag van de NPO heeft de minister advies gevraagd aan de Raad voor Cultuur (RvC) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Daarnaast is de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gevraagd een marktimpactanalyse te maken.
Zowel de RvC als het CvdM heeft een positief advies gegeven aan de minister over NPO Blend. Het CvdM had aanvankelijk kritische vragen over onder meer de doelgroep van Blend, maar is na aanvullende antwoorden van de NPO alsnog akkoord.
De RvC vindt dat de aanvraag aansluit bij de publieke mediaopdracht en begrijpt de wens om deze groep beter te bereiken. Wel zou deze in de toekomst graag zien dat Blend meer ruimte gaat bieden aan nieuw(ere) muziek en talenten, met name van Nederlandse bodem.
Schrappen radiokanaal
In de aanvraag geeft de NPO aan mogelijk te stoppen met één of meerdere bestaande kanalen. De RvC geeft aan graag een integrale afweging gemaakt te hebben waarbij de aanvraag en het beëindigen van een kanaal in samenhang beoordeeld konden worden.
Overigens gingen begin dit jaar de geruchten dat NPO Soul & Jazz geslachtofferd zou worden bij groen licht voor Blend, maar dit werd ontkend door de woordvoerder van de NPO.
Advertentiemarkt
De ACM concludeert dat NPO Blend geen significante effecten veroorzaakt op de marktstructuur van de radioluistermarkt en de radioadvertentiemarkt. Eerder bleek al dat de NPO overweegt om reclame uit te gaan zenden op Blend. Volgens de ACM zullen meeste radiostations hiervan weinig tot niets merken. Wel erkent de waakhond dat kleinere stations er wel last van kunnen hebben en mogelijk verdwijnen.
Op basis van de positieve adviezen van de RvC, het CvdM en de ACM is de minister van plan om in te stemmen met NPO Blend.
Commerciëlen niet blij
Zowel de Nederlandse Vereniging van Commerciële Radio (VCR) en de Niet Landelijke Commerciële Radio (NLCR) zijn fel tegenstander. Onder meer Vibe Radio en GLXY zien in Blend een publiek met overheidsgeld gesubsidieerde concurrent verschijnen, die ook nog eens reclame gaat uitzenden. Daarnaast zit Blend ook enigszins in het vaarwater van Sublime.
Volgens de twee brancheverenigingen is Blend een “volstrekt overbodige radiozender is zonder enige maatschappelijke noodzaak.” Dat komt met name door de muziek die wordt gedraaid. Het is hoofdzakelijk Amerikaanse hiphop en R&B classics. Oftewel oudere hits die bekend zijn bij een groot publiek en in het verleden ook veelvuldig op bijvoorbeeld Radio 538 werden gedraaid. Van een “een grote variatie aan culturele invloeden in muzikaal en journalistiek aanbod”, is volgens de VCR en NLCR dan ook geen sprake.
Het complete ontwerpbesluit van Minister Bruins over NPO Blend is hier te vinden. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
Als je de luistercijfers mag geloven is er weinig interesse voor deze zender. De doelgroep wordt dus niet echt goed bereikt. Als er dan van publiek geld ook nog een gepresenteerde programma’s zijn is dat natuurlijk zonde, dat kun je beter voor andere dingen gebruiken.