De commerciële radiozenders reageren woedend op de veiling van FM-frequenties. Het kabinet besluit naar verwachting vrijdag dat acht FM-frequenties beschikbaar komen voor commerciële doeleinden, die bij opbod worden verkocht.
“We zijn verbijsterd, al vermoedden we een tijdje dat dit eraan zat te komen”, zegt voorzitter Martin Banga, voorzitter van de Vereniging van Commerciële Radio en directielid van Sky Radio. Volgens hem is er sprake van een groot onrecht.
“Wij hebben eerst moeten aantonen dat onze frequentie 100.7 FM beschikbaar was. Vervolgens hebben wij ongeveer ƒ250 miljoen gestoken in de promotie van de naam en onze frequentie. Nu zou het dus zomaar kunnen zijn dat iemand voor veel geld die frequentie koopt. Je kunt dan een zender opstarten die My Radio heet en ook die leuke plaatjes van Celine Dion draait. Die hebben dan alles wat wij hadden, je reinste diefstal”, zegt Banga.
Banga vermoedt dat de FM-frequenties voor de huidige zenders onbetaalbaar worden. “Het gaat al gauw om honderden miljoenen guldens.” Ook Erik de Zwart, directeur van Radio 538, is pessimistisch. “De publieke radio heeft al een enorme voorsprong: ze hebben de frequenties gratis en halen ƒ150 miljoen aan reclame-inkomsten binnen. Wij moeten de hoge prijs die we moeten betalen doorberekenen aan de adverteerders en kunnen straks niet meer concurreren. Maar eerst moeten we weer duur gaan procederen, dat is toch zonde van het geld.”
De concessie voor de FM-frequenties geldt voor acht jaar en moet uiterlijk in september volgend jaar ingaan. Een van de frequenties moet beschikbaar komen voor een commerciële nieuwszender, maar een eerder initiatief van Veronica mislukte in 1996. (Telegraaf)