Search
Close this search box.

De cijfers van SBS, V8 en Net 5

SBS Broadcasting B.V. (SBS 6, NET 5) is in het televisieseizoen, dat van 1 september 2000 tot en met 31 mei 2001 liep, net als vorig seizoen de grootste stijger in de doelgroep 20-49 jaar*. In 1999-2000 was het marktaandeel 17,1% en in 2000-2001 was dit opgelopen naar 18,8%, een stijging van 9%.

In de doelgroep vrouwen 20-34 jaar bedroeg de gezamenlijke winst in marktaandeel 3,4% oftewel een stijging van 16%, grotendeels dankzij de vrouwelijke programmering op NET 5. HMG (RTL 4, RTL 5 en Veronica / Yorin) daalde in de doelgroep 20-49 jaar maar liefst 3,5% in marktaandeel van 33,9% in 1999-2000 tot 30,4% in 2000-2001. Een daling van 10% die met name voor rekening kwam van Veronica / Yorin. De Publieke Omroep steeg met name dankzij de Olympische Spelen van 30,7% in 1999-2000 naar 32,9% in 2000-2001 een stijging van 6,6%.

(*Aangezien V8 pas is gestart op 1 mei 2001 is deze zender in deze vergelijking buiten beschouwing gelaten.)

Met de introductie van V8 is het marktaandeel van SBS Broadcasting B.V. in de maanden mei en juni 2001 explosief gestegen. In mei bedroeg het gezamenlijke marktaandeel van SBS 6, NET 5 en V8 in de doelgroep 20-49 jaar 25,1% (Was in april voor SBS 6 en NET 5 tezamen 19,9%). In juni was dit opgelopen naar 26,6% wat voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van SBS Broadcasting B.V. hoger was dan het gezamenlijke marktaandeel van de drie HMG zenders. In de doelgroep 20-34 jaar was SBS Broadcasting B.V. met een aandeel van 28,3% niet alleen groter dan HMG (26,8%), maar ook groter dan de Publieke Omroep (27,7%). De bestscorende programma’s van het afgelopen televisieseizoen waren: Event: ‘Domino Day 2000’ Nederlands programma: ‘Ushi & Van Dijk’ / ‘Lotto Weekend Miljonairs’ Speelfilm: ‘Independence Day’.

V8, het nieuwste televisiestation van SBS Broadcasting B.V. dat sinds 1 mei 2001 uitzendt, was in de maand juni van dit jaar de op één na grootste stijger van alle omroepen in de doelgroep 15-25 jaar. In mei was het aandeel 8,2%, in juni al 10,2%, een stijging van 24 %! (RTL 5 was met 25% de grootste stijger maar heeft nog altijd een betrekkelijk laag marktaandeel in deze doelgroep, te weten 5% in juni.) De stijging in deze doelgroep ging met name ten koste van Yorin die zijn aandeel zag teruglopen van 14,6% in mei naar 13,5% in juni, een daling van 8%.

In de doelgroep 20-49 jaar scoorde V8 ook al boven verwachting. In de maand mei was het aandeel 5,1%, terwijl dit in de maand juni al was opgelopen naar 5,3%. Opvallend is dat het succes van V8 nauwelijks ten koste gaat van de zenders SBS 6 en NET 5. Bestscorende programma’s in mei en juni 2001 in de doelgroep 15-25 jaar: Speelfilm: A Few Good Men. Buitenlandse serie: ‘Knight Rider’ / ‘The A-Team’. Bestscorende programma’s in mei en juni 2001 in de doelgroep 20-49 jaar: Speelfilm: Tomorrow Never Dies. Buitenlandse serie: ‘Dark Angel’

NET 5 is in het televisieseizoen, dat van 1 september 2000 t/m 31 mei 2001 liep, van alle publieke en commerciële zenders de grootste stijger in de doelgroep 20-49 jaar ten opzichte van het seizoen 1999-2000. Het aandeel van NET 5 steeg van 4,7% (1999-2000) naar 6,4% (2000-2001), een stijging van 36,2% (doelgroep 20-49). In de doelgroep vrouwen 20-34 jaar was de stijging nog groter. De bestscorende programma’s van het afgelopen televisieseizoen waren:
Nederlands programma: ‘Expeditie Robinson 2000’ Speelfilm: ‘My Best Friends Wedding’ Serie: ‘Sex & the City’ (M)