Eens in de zoveel tijd raak ik weer eens in een discussie met iemand over radioconsultants in het algemeen en de Amerikaanse manier van radiomaken. Meestal is het omdat iemand me een e-mail stuurt naar aanleiding van een artikel of column van mijn hand of ergens op een forum een reactie plaatst op iets dat ik heb gezegd of geschreven. Wanneer die persoon het niet met me eens is wordt regelmatig het argument uit de kast gehaald dat “dat Amerikaanse gedoe nou eenmaal in Nederland niet werkt” en dat “die consultants het allemaal beter denken te weten”.
Andere argumenten die steevast naar voren komen zijn dat je radio nu eenmaal niet uit een boekje kunt leren, dat je creatief moet zijn voor radio en dat je dat ook niet kunt leren en dat ik geen recht van spreken heb zolang ik nog steeds niet kind aan huis ben bij – laten we zeggen – Radio 538 en Sky Radio.
De grootste dooddoener in dit verhaal is altijd de uitspraak dat dat Amerikaans gedoe nou eenmaal niet werkt in Nederland. Maar waarom dat zou zijn heeft nog niemand me ooit overtuigend kunnen uitleggen. Natuurlijk is Nederland anders dan Amerika en neigen Amerikanen bij veel dingen die ze doen naar “showbusiness”. Nederlanders zijn over het algemeen nuchterder. Maar hoe dat verschil dan op de radio tot uiting zou komen is mij nog steeds onduidelijk. Sterker nog: zo’n beetje alles wat op de Nederlandse radio wordt gedaan heeft wortels in de Amerikaanse radio. Amerika is de bakermat van de radio zoals we die nu kennen, dus als “dat Amerikaanse gedoe” hier niet werkt zou radio in het geheel niet werken in Nederland. Lees verder