Headlines uit de krant: maandag 25 juni

De Stichting Digiradio probeert de vernieuwing van mobiele media tegen te houden, vindt Hendrik Rood. De voorzitter van de stichting verdedigt zich. Hendrik Rood, bekend telecomadviseur en -wetenschapper maakt zich op Netkwesties boos om een commentaar in NRC handelsblad omdat daarin volgens hem blindelings een lobby mee gevolgd wordt. Die lobby betreft de Stichting DigiRadio, een club van onder meer publieke landelijke en regionale omroepen, de club van commerciële omroepen NVCR, Nozema/KPN en diens concurrent Broadcast Partners.

Nu de overheid over een paar maanden de (T)DAB-frequenties wil veilen, wil de lobbyclub deze veiligstellen voor gebruik van digitale radio. Daar waren ze oorspronkelijk ook voor bedoeld. Maar intussen staan er partijen op die nieuwe toepassingen voor ogen hebben op de frequenties, zoals MTVNL van onder meer Deutsche Telekom. Die wil KPN/Nozema op eigen terrein beconcurreren met exploitatie van de frequenties. Lees verder

Mol
John de Mol weigert zijn zus Linda de Mol te betalen voor geleverde diensten met haar firma Linda de Mol Producties BV zolang onduidelijk is of hij loonbelasting moet betalen. De mediatycoon vindt van niet omdat hij meent dat zijn zus niet in vaste dienst is bij Talpa TV. De belastingdienst denkt daar anders over. Reden voor Linda de Mol om de Belastingdienst volgende week in kort geding te dagen. Ze eist duidelijkheid, omdat ze ‘haar personeel uit reserves moet betalen omdat Talpa TV haar niet uitbetaalt, zolang er geen fiscale duidelijkheid is’. ,,Linda is in het eerste seizoen van Talpa door de belastingdienst behandeld als ondernemer, maar dreigt in het tweede seizoen te worden aangemerkt als werkgever. Dat heeft gevolgen voor de belastingafdracht. Het is een principiële zaak en het heeft er niets mee te maken dat John de Mol zijn zus niet wil betalen”, zegt Thomas Notermans, woordvoerder van John de Mol. Lees verder

Lokaal
Vandaag is presentator Martin Ramondt voor de allerlaatste keer te horen op Radio Schouwen-Duiveland. Na vijftien jaar lokale radio is het genoeg geweest. “Ik heb geen tijd meer. Ik ben verhuisd naar Kapelle en de afstand speelt dan een rol.”. De laatste jaren presenteerde Ramondt Martin’s Middag Matinee, iedere werkdag van vijf tot zes uur. Een discjockey-programma met muziek voor iedereen. “Van K3 tot ouwe lullenmuziek.” En om maar gelijk een goed bewaard geheim te onthullen: het programma was niet live. Lees verder

Arnhem
Omroep Gelderland gaat Radio & TV Arnhem helpen met het maken van tv – programma’s. Met de lokale omroep van Apeldoorn heeft Omroep Gelderland al een dergelijk samenwerkingsverband. De Arnhemse stadsomroep wil al geruime tijd met tv-programma’s beginnen. Het is de bedoeling dat er ‘you tube-achtige tv’ komt: iedereen kan filmpjes insturen. Omroep Gelderland heeft de Arnhemse vrijwilligersomroep inmiddels geholpen met het oplossen van een aantal technische problemen. Maar de samenwerking moet verder gaan, zegt voorzitter Jaap van Hensbergen van RTV Arnhem. Lees verder

Cool
Cool FM, de lokale omroep voor Middelburg en Vlissingen, gaat televisie maken. Vanaf september komt er dagelijks een nieuwsprogramma. Dat is althans de planning. Hoe het programma eruit gaat zien, daarover laat voorzitter J.W. Jansen van Cool FM zich nog niet uit. “Maar het wordt iets anders dan wat er al is”, zegt hij. Het wordt geen programma zoals dat van Omroep Zeeland. “Daar hebben wij het budget niet voor”, zegt Jansen. Maar het lijkt evenmin op Maximaal TV. “Die hebben een commerciële vergunning. Wij hebben een publieke vergunning.” Naast bewegend beeld gaat de lokale omroep werken met tekst-tv. Ook internet krijgt een belangrijke functie. Lees verder

Voetbal
Jong Oranje is hot en daar profiteert ook de Nederlandse detailhandel van. Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel slaan fans hapjes en drankjes in voor de finale van zaterdag. Een woordvoerder schat dat het succes van Oranje een extra omzet van 20 miljoen euro oplevert. “Nederlanders gaan er zaterdagavond goed voor zitten. Ze hebben vlaggetjes aangeschaft of een doos met oranjeartikelen van zolder gehaald. Het is zeker niet te vergelijken met een EK of WK van het ’echte’ Oranje. Mensen hebben ook niet massaal een nieuwe televisie gekocht om de wedstrijden te kunnen volgen, maar gedurende het toernooi is de belangstelling wel toegenomen”, aldus de zegsman. Lees verder

Kooi
Het tv-programma De Gouden Kooi wordt steeds meer wat John de Mol voor ogen had. Dat vertelt de omroepbaas donderdag in De Telegraaf. “Het begint te voldoen aan wat we destijds beoogden: reality nadert soap”, legt hij uit. Deze week verliet een van de bewoners de luxueuze villa van het programma omdat hij de pesterijen in het huis meer dan zat was. Vooral het gedrag van bewoner Jaap, die zichzelf Mister Terror noemt, werd de 25-jarige Eric te veel. Lees verder

Jansen
De VPRO komt met een nieuw journalistiek televisieprogramma getiteld Jansen & Janssen. Het duo Tjeerd Bijman en Martijn Kieft wil antwoord geven op vragen en legt daarbij bloot ‘waar economische principes niet goed functioneren en waar beleid en wetgeving tekort schieten’. Lees verder

TV
De plannen voor de nieuwe tv-zender TV Oase zijn voorlopig in de ijskast gezet. Drie andere pioniers staan te dringen. Zij vertellen waarom hún zenders, die zich richten op een hoogopgeleid publiek, het wel gaan redden. De tv-pioniers die nieuwe zenders willen introduceren, lijken allemaal in de vijver te vissen van hoogopgeleide babyboomers. Volgens de makers van Podium TV, Het Gesprek, OmroepC en het inmiddels al weer afgeblazen initiatief TV Oase staat die doelgroep te springen om tv-programma’s met diepgang, aandacht voor de gast en cultuur. ‘Slow-tv’, is de term van TV Oase-directeur Harry de Winter. Voor het slagen van zijn zender vond hij niet genoeg financiers om het budget van 150 miljoen euro rond te krijgen. De andere drie hebben ieder zo hun eigen strategie. Lees verder

MTV
MTV komt vanaf 2 juli (dagelijks acht keer) met een programma waarin jongeren kennis kunnen maken met de Europese Unie (EU). Met Transito Travel hoopt de zender Nederlandse jongeren meer bij te brengen over hun Europese buren, meldde een woordvoerder vrijdag. ,,De gemiddelde Nederlander voelt de oogleden al zakken bij de eerste lettergrepen van ‘Europese Unie’, maar met Transito Travel willen we op een laagdrempelige manier informatie geven”, aldus de zegsman. Het fictieve Transito Travel is een ,,brak en obscuur bedrijfje” dat her en der informatiehokjes plaatst. In dit quasi hightechhokje kunnen passanten een kort filmpje bekijken over elk van de 27 lidstaten. Lees verder

Fryslân
Omrop Fryslân handhaaft de huidige bestuursstructuur waar de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de gehele organisatie. Daarnaast staat de hoofdredacteur die verantwoordelijk is voor het redactionele beleid. De Raad van Commissarisssen van de Omrop vindt dit de meest gewenste situatie gezien het advies van de Ondernemingsraad, de Redaktieraad en het organisatiebureau Andersson Advies. Lees verder

Linda
Presentatrice Linda de Mol en advocaat Bram Moszkowicz zijn dit seizoen te zien in de VPRO-serie Zomergasten. De komende weken zitten verder Bettine Vriesekoop (correspondent NRC Handelsblad in China), Hany Abu Assad (regisseur), Christine van Broeckhoven (wetenschapper) en Alexander Rinnooy Kan (voorzitter Sociaal Economische Raad) in het avondvullende programma. Lees verder

Kranten
Een flink aantal Nederlandse kranten is sinds kort klant van de Nederlandse video start-up Blue Billywig, een bedrijf dat zo’n half jaar bestaat. Blue Billywig levert videoplayers en de techniek voor het eenvoudig uploaden van video’s. Onder meer De Volkskrant, Dag, AD, Trouw, NRC, Die Welt en de regionale dagbladen van Wegener maken gebruik van de player van Blue Billywig, of gaan dat binnenkort doen. Hoewel de kranten onderdeel zijn van minder dan een handvol uitgeverijen, heeft Blue Billywig de afzonderlijke redacties moeten overtuigen, zegt directeur Jeroen Meeter van het bedrijf. Lees verder

Ombudsman
Een week geleden suggereerde mediaminister Ronald Plasterk het invoeren van een ombudsman voor de media, en nu al lijkt hij op zijn wenken bediend te worden. Het is toeval, want het initiatief is al enkele maanden oud, maar nu blijkt de Raad voor de Journalistiek met steun van het Bedrijfsfonds voor de Pers te onderzoeken hoe haalbaar de komst van zo’n ombudsman is. Anders dan Plasterk bepleitte, zal de ombudsman van de Raad voor de Journalistiek vooral bemiddelen tussen media en ontevreden burgers, en evenmin als de raad sancties kunnen opleggen. Lees verder

Carp
De Telegraaf Media Groep (TMG) neemt per 1 juli het tweewekelijkse banenblad Carp over. Het blad wordt ondergebracht bij het gratis dagblad Spits. Dat heeft een woordvoerder van TMG donderdag gezegd. Financiële details worden niet bekendgemaakt. Lees verder

Eux.TV
Na een glanzende loopbaan als journalist pionieren met Eux.tv over Europese politiek. Eux.TV (spreek uit als afkorting E.U.X.) is de naam van de zender die Raymond Frenken vanuit Maastricht op het web publiceert sinds september 2006. Maandelijks 400.000 unieke bezoeker loggen in de op de site, zegt hij. Lees verder

Idee
De tv – show Het beste idee van Nederland wordt in september live uitgezonden vanuit studio Lukkien in Ede. Het bedrijf heeft hierover een akkoord gesloten met producent ID TV. Het programma, in het najaar uitgezonden door SBS6, beleeft komend televisieseizoen zijn tweede editie. Die bestaat uit vijf live-uitzendingen waarbij steeds een publiek van vijfhonderd personen aanwezig is. De eerste editie werd gemaakt vanuit een studio in Hilversum. Ede is nu gekozen omdat de nieuwe Lukkien-studio van grote kwaliteit en beschikbaar is. Directeur Bouke Lukkien jr. van Lukkien wil bezien in hoeverre het huisvesten van shows en tv-opnamen een vaste plaats kan krijgen binnen zijn bedrijf. Lees verder

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email