Luistercijfers België: Qmusic herstelt zich, StuBru daalt

Qmusic heeft zich afgelopen voorjaar flink hersteld in Vlaanderen. Dit blijkt uit de luistercijfers die donderdag werden gepubliceerd. De hitzender is weer opgeklommen naar de tweede plaats, ten koste van Studio Brussel.

Luistercijfers België: Qmusic herstelt zich, StuBru daalt Donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen.

Golf 2016-2 bevat de periode 26 maart tot en met 25 juni 2016. Voor het onderzoek zijn 7021 interviews afgenomen en 4496 luisterdagboeken verzameld.

Radio 2 blijft aan kop in Vlaanderen. Weliswaar daalde het marktaandeel van de familiezender naar 27,9%, maar de concurrentie volgt pas op ruime afstand.

You make us grow
Qmusic heeft het dalende marktaandeel een halt weten toe te roepen en hersteld zich behoorlijk. Het marktaandeel van de hitzender steeg met 1,7%-punt naar 13,4%. Wat goed is voor een tweede plaats.

Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio: “We zijn tevreden met het signaal dat de Qmusic-luisteraars ons geven. Het is een mooi fundament om de komende maanden verder te bouwen aan ons lange termijnverhaal. We sluiten de zomer af aan ons Q-Beach House en we starten onze nieuwe programmering op maandag 29 augustus.”

Grootste wijziging in de nieuwe programmering is dat de ochtend- en middagshow worden omgedraaid.

Music for less
Bij Studio Brussel ging het afgelopen voorjaar iets minder goed. De alternatieve jongerenzender daalde met 1,6%-punt naar 12,5%. Ook Studio Brussel wijzigt de programmering komend najaar. Siska Schoeters verruilt de ochtend voor de middag, terwijl Linde Merckpoel de ochtendshow overneemt.

In tegenstelling tot Studio Brussel deed zusterstation MNM het wel flink beter. De hitzender steeg naar 10,5% marktaandeel. Een mooi resultaat vindt nethoofd Rino Ver Eecke: “Jonge luisteraars vinden nog meer de weg naar MNM, en acties als De strafste school en Marathonradio zijn uitgegroeid tot sterkhouders, die echt impact hebben in het leven van jongeren.”

Nieuwshonger
Ook Radio 1 deed goede zaken. De aanslagen in Brussel en wel of geen Brexit stuwden de nieuwshonger van de Vlamingen, waardoor het marktaandeel van Radio 1 met 1,2%-punt steeg. Radio 1-Nethoofd Filip Pletinckx: “Onze luisteraars waarderen ons dagelijks nieuws- en duidingsaanbod dat we afhankelijk van de actualiteit versterken met extra uitzendingen, die er vaak geweest zijn in deze nieuwsrijke en onzekere periode.”

Joe, het kleine zusje van Qmusic, zag het markaandeel afgelopen voorjaar dalen. Maar ook de zender met overwegend classic hits zet vol in op het najaar. Eerder deze week startte Joe met een nieuwe programmering en een nieuwe positionering, waarbij Sven Ornelis de ochtendshow heeft overgenomen.

Rivaal Nostalgie steeg licht.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Radio Contact het populairst. De dolfijn steeg met 0,6%-punt naar 15,9%. Bel RTL blijft tweede, gevolgd door het regionale netwerk VivaCité.

Nostalgie deed goede zaken en steeg door naar 12,7%. Daarnaast noteerde ook La Première een flinke stijging. [Radiowereld.NL]