Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Radio 538 opnieuw op vingers getikt voor reclamecampagne

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft radio 538 wederom op de vingers getikt vanwege een buitenreclamecampagne. Het gaat om de poster met een wijdbeense vrouw en een poes die sinds enkele weken op straat hangt, zo meldt Adformatie.

Radio 538 opnieuw op vingers getikt voor reclamecampagne De poster maakt deel uit van een serie van drie, die samen met een tv-commercial onderdeel is van de zomercampagne van Radio 538.

Volgens de RCC overschrijdt de poster de grenzen van hetgeen wat volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is.

“Weliswaar heeft de uiting geen directe associatie met porno, maar door de uitdagende, wijdbeense pose van de vrouw hint de uiting wel, zoals Radio 538 ook heeft gesteld, naar de seksualiteit van de vrouw.

Dat is niet zonder meer in strijd met de regels, maar de kat, die ook poes kan worden genoemd en de positionering ervan, maken dat de grens wordt overschreven. Het woord “poes” is dubbelzinnig en wordt in grove taal ook gebruikt voor het geslachtsorgaan van een vrouw.”

De Commissie vindt dat de vrouw zo ‘duidelijk op seksistische wijze’ wordt afgebeeld en adviseert 538 om niet meer op deze wijze te adverteren.

Volgens Radio 538 laten de setting, houding en gezichtsuitdrukking zien dat de vrouw verkoeling zoekt. Ze heeft het warm, maar ze kijkt niet ‘hitsig’. Of het station het advies van de RCC opvolgt is niet bekend.

Overigens zijn mensen uit de reclamewereld het totaal niet eens met de uitspraak van de RCC, zo blijkt uit reacties op de site van Adformatie.

Twee jaar geleden deed de worstlikcampagne van 538 ook veel stof opwaaien. Het station werd hiervoor eveneens op de vingers getikt door de RCC. [Radiowereld.NL]