Vlaanderen: Reclamedeal tussen NRJ en VRT afgeketst

De overeenkomst die NRJ Vlaanderen afsloot met de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), een dochteronderneming van de VRT, gaat toch niet door. Na een flinke storm van kritiek heeft de VAR eieren voor haar geld gekozen. NRJ gaat nu in zee met IP, de verkoopmaatschappij van RTL.

Vlaanderen: Reclamedeal tussen NRJ en VRT afgeketst Begin juni brak een storm van kritiek los toen bekend werd dat de VAR reclamezendtijd ging verkopen voor NRJ, de nieuwe radiozender NRJ van SBS Media Belgium.

Concurrenten als Qmusic en Joe vonden het onbegrijpelijk dat de publieke omroep reclame ging verkopen voor een commercieel radiostation. De VAR is namelijk vergelijkbaar met de STER in Nederland.

SBS boos
De keuze van VAR om minder dan twee maanden voor de start van NRJ Vlaanderen de samenwerking als mediaregie voor NRJ Vlaanderen eenzijdig te beëindigen, belemmert en verhindert de commerciële opstart van een nieuwe speler op de Vlaamse radiomarkt,” aldus Peter Quaghebeur, CEO SBS Media Belgium.

Deze aanpak van VAR is bijzonder schadelijk voor de dynamiek binnen de Vlaamse radiomarkt.” SBS beraadt zich dan ook op juridische stappen.

Uitbreiding voor IP
Nu is IP aangetrokken als nieuwe reclameverkoopmaatschappij. ““Met IP als nieuwe regiepartner aan boord zijn we ervan overtuigd dat de commerciële vertegenwoordiging van de gloednieuwe Vlaamse zender in goede handen is,” zo stelt Tom Klerkx, Managing director NRJ Vlaanderen. “IP heeft ervaring bij het vermarkten van opstartende radio’s. Ze hebben al bewezen slagvaardig en constructief mee te kunnen bouwen aan een merk.

IP verzorgt nu al in Vlaanderen de reclameverkoop voor onder meer Nostalgie, Topradio, VBRO en de digitale radiozender Roxx. In Wallonië is IP verantwoordelijk voor onder meer Bel RTL, Radio Contact, Fun Radio en Mint.

Start in september
NRJ Vlaanderen start in september op één van de vier FM-kavels voor commerciële netwerkradio en is dan onder meer te ontvangen in steden als Gent, Lokeren, Aalst, Sint-Niklaas, Antwerpen, Mechelen, Brussel, Leuven, Vilvoorde, Hasselt, Genk, Oostende, Brugge, Roeselare en Kortrijk.

Het station gaat zich richten op “actieve stedelingen” tussen de 14 en de 44 jaar. Daarnaast is het station al flink aan het shoppen bij MNM, Studio Brussel en Qmusic. [Radiowereld.NL]

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email