Qmusic, MNM en VRT Radio 1 hebben goede zaken gedaan in de eerste vier maanden van dit jaar. Dit blijkt uit de nieuwe Luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. De drie stations zagen hun marktaandeel flink groeien. Radio 2 blijft aan kop, terwijl Nostalgie het populairst in Wallonië blijft.
De familiezender VRT Radio 2 blijft veruit het populairst in Vlaanderen met ruim 30% marktaandeel. Wel zag het station haar winst van de vorige keer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Q verstevigt tweede plaats
Qmusic steeg met 0,4%-punt naar 11,5% en houdt daarmee de tweede plaats stevig in handen. Bovendien wordt het verlies van de vorige meting weer hersteld. De hitzender van DPG Media bereikt ook de meeste Vlamingen tussen 18 en 54 jaar: bijna 600.000 elke dag. Op de zenderdoelgroep 18- tot 44-jarigen behoudt Qmusic een stabiele positie met 19,6% marktaandeel.
Studio Brussel blijft met 11% stabiel op de derde plaats. De alternatieve jongerenzender van de VRT blijft daarmee marktleider bij de doelgroep tussen 18 en 44 jaar en bij luisteraars op het werk.
Ook MNM flink omhoog
Flinke winst was er voor MNM. De hitzender van de VRT steeg met een procentpunt naar 10,2% marktaandeel. Daarmee is MNM de populairste zender in Vlaanderen bij jongeren tussen 12 en 24 jaar. Bij die groep versterkt de zender nog zijn positie met een marktaandeel van bijna 30%.
“Dagelijks ruim 700.000 luisteraars bereiken, dat is een ijzersterk resultaat voor MNM”, aldus Els Van de Sijpe, Manager Radio bij de VRT. “Het bevestigt ook wat we merken in de reactie van onze jonge fans: de community groeit op radio, online en in onze app. En dan startte de jongste editie van Marathonradio, de MNM-actie voor studenten, pas na deze meting.”
Joe, het oudere zusje van Qmusic steeg eveneens door en noteert nu 8,9%. Vooral bij de zenderdoelgroep 35-54 jarigen en groeit stevig door: van 11,3% naar 14,2% marktaandeel. “Dit voorjaar vierden we 10 jaar Joe en het is duidelijk dat de radiozender de harten heeft veroverd van de frisse veertiger”, aldus An Caers, directeur radio van DPG Media.
Winst was er ook opnieuw voor Radio 1. De zender steeg met een half procentpunt naar 8,8%. Fors verlies was er echter voor Nostalgie.
Van de commerciële netwerkradio’s is Topradio de grootste met 0,9% marktaandeel, gevolgd door VBRO met 0,7%. NRJ scoort 0,1% marktaandeel.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België kregen vooral de generalistische radiostations opnieuw flinke klappen. Zowel Bel RTL (-0,5%-punt naar 11,7%) en RTBF La Première (-1,5%-punt naar 5,0%) gingen weer flink onderuit. Bel RTL blijft weliswaar vierde, maar staat daarmee wel op gelijke voet met de classic rockzender Classic 21 die bijna een procentpunt steeg.
La Première duikelde naar de zevende plaats ten gunste van NRJ. De zwarte panter steeg met 1,4%-punt naar 5,8% marktaandeel.
Populairste radiozender in Wallonië blijft Nostalgie. En de oldieszender deed er zelfs nog een flink schepje bovenop, want met 16,3% scoort Nostalgie haar hoogste marktaandeel ooit. Ruim daarachter volgen het regionale netwerk VivaCité met 14,4% (-0,5%-punt) en de hitzender Contact met 13,4% (-0,9%-punt). [Radiowereld.NL]