Luistercijfers VK: BBC Radio 2 blijft het populairst, marktaandeel Capital blijft achter in ochtend

BBC Radio 2 blijft de onbetwiste marktleider in het Verenigd Koninkrijk met 16,4%. Dit blijkt uit de luistercijfers over het vierde kwartaal van 2021 van RAJAR. Het hitnetwerk Capital heeft het momenteel lastig doordat het marktaandeel van de ochtend achterblijft.

Foto: Pixabay

De ochtendshow wordt ook wel gezien als aanjager voor een radiostation. Veel luisteraars die op een ochtendshow afstemmen blijven de rest van de dag ook luisteren naar dit station. Bij veel radiostations ligt het marktaandeel van de ochtendshow dan ook hoger dan het gemiddelde marktaandeel van de hele zender.

Capital heeft echter het probleem dat dit niet zo is. Het hitnetwerk is in grote steden als Londen, Manchester, Birmingham, Liverpool, Newcastle en Glasgow op FM te ontvangen alsmede landelijk op DAB. Maar de nationalisering van Capital, op de middagshow na is de programmering overal identiek, heeft niet echt een positief effect op de luistercijfers gehad.

De ochtendshow met Roman Kemp, Sian Welby and Sonny Jay Muharrem scoort landelijk een marktaandeel van 2,6%, weet radioconsultant Matt Deegan te melden. Wekelijks zijn dit 2,58 miljoen luisteraars. Het stationsgemiddelde van Capital ligt echter hoger met 2,9%. Ter vergelijking: Greg James scoort op BBC Radio 1 een marktaandeel van 6,1% (en bijna 4,5 miljoen luisteraars per week), terwijl de zender als geheel op 5,4% blijft steken. Bij rivaal Kiss zitten Jordan Banjo en Perri Kiely op het stationsgemiddelde van 1%. Chris Moyles is op Radio X goed voor een marktaandeel van 2,9%, tegenover 1,8% voor het gehele station.

Wat mogelijk meespeelt is dat Capital, ondanks het veranderde luistergedrag door corona, heeft vastgehouden aan 6 tot 10 uur voor de ochtendshow, waar BBC Radio 1 de ochtendshow programmeert van 7 tot 10.30 uur en Kiss zelfs van 7 tot 11 uur.

Tekst gaat verder onder de tabel

Radio 2 blijft the nation’s favorite
De populairste zender van het land blijft BBC Radio 2 met 16,4% marktaandeel en ruim 14,8 miljoen luisteraars. De ochtendshow met Zoe Ball is goed voor wekelijks 7,5 miljoen luisteraars. De meeste luisteraars heeft echter Ken Bruce tussen 9.30 en 12 uur op Radio 2: 8,7 miljoen per week. De ‘mid-morging’ show van Bruce is daarmee dan ook het best beluisterde radioprogramma in het Verenigd Koninkrijk.

Heart blijft met 5,3% marktaandeel en ruim 8,5 miljoen luisteraars het grootste netwerk. De ochtendshow met Jamie Theakston en Amanda Holden is goed voor wekelijks 3,86 miljoen luisteraars.

Londen
Nieuw sinds deze meting is dat RAJAR geen cijfers van de landelijke stations in Londen meer openbaar maakt, maar enkel nog de commerciële netwerken die separate reclameblokken voor de hoofdstad verkopen.

Van deze stations heeft de talkzender LBC nu het hoogste marktaandeel met 8,0% (-0,1%-punt), gevolgd door de popzender Heart met 4,9% (was 5,0) en rivaal Magic met 4,0% (-0,7%-punt).

Capital is in de hoofdstad met 3,2% (was 3,4%) nog altijd flink groter dan rivaal Kiss met 2,4%. Wel wint Kiss 0,6%-punt.

Een flinke sprong naar boven maakt Greatest Hits Radio. In mei vorig jaar nam het station in de hoofdstad de FM-frequentie van Absolute Radio over en dat resulteerde afgelopen kwartaal in een marktaandeel van 2,55 (+0,9%-punt). Dat is weliswaar iets lager dan Absolute Radio scoorde, maar qua weekbereik doet Greatest Hits Radio het met 818.000 luisteraars al beter dan Absolute in de laatste meting (743.000 luisteraars).

Qua weekbereik gaat Heart aan kop met 1,87 miljoen luisteraars, gevolgd door Capital met 1,69 miljoen luisteraars.

Ochtend in Londen
In de ochtend gaat LBC eveneens aan kop. Nick Ferrari trekt wekelijks 783.000 luisteraars. Heart volgt met 715.000 luisteraars. Daarnaast zijn ook de zwakke prestaties van Capital in de ochtend in Londen goed zichtbaar, waar het marktaandeel van de ochtendshow met 2,9% achterblijft. Wekelijks stemmen 615.000 luisteraars af op Capital Breakfast. Ter vergelijking: rivaal Kiss blijft qua bereik met 411.000 luisteraars flink achter met het ochtendblok qua bereik, maar scoort wel 2,6% marktaandeel.

Tekst gaat verder onder de video

Digitaal
Het aandeel digitaal luisteren nam in het laatste kwartaal van 2021 iets af ten opzichte van het derde kwartaal: van 65,8 naar 64,4%. De grootste daling is daarbij te zien bij luisteren via internet (-1,2%-punt). DAB+) blijft met 42,5% het belangrijkste platform om radio te luisteren. FM en AM zij nu goed voor 35,6% van het radioluisteren.

In de auto bedraagt het marktaandeel van digitale radio inmiddels 50,1%, waarvan 45,8% voor rekening van DAB(+) komt.

Wat opvalt is dat analoge radio vooral nog bij jongeren nog populair is. FM en AM zijn hier nog goed voor 66% van al het radioluisteren. Dat komt mede doordat zij als eerste auto vaak een tweedehands voertuig aanschaffen waar nog geen DAB(+)-radio in zit.

6Music blijft populair
De grootste digitale zender blijft BBC 6Music met 2,6% marktaandeel en ruim 2,6 miljoen luisteraars per week. BBC Radio 4 Extra volgt met 1,4%.

Planet Rock is de grootste digitale commerciële radiozender met 1,1% marktaandeel, gevolgd door Kisstory met 1,1% en Virgin Radio met 1,0%. Kijkend naar het weekbereik dan is Kisstory met 2,3 miljoen luisteraars de grootste digitale commerciële zender. [RadioWereld.NL]