Qmusic heeft de koppositie bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar heroverd. Dit blijkt uit de cijfers over de periode januari /februari 2022 van het NLO. Radio 538 blijft achter in de cijfers en moet nog steeds genoegen nemen met de derde plaats.

Nu het Top 2000/Top 4000/kerstmuziek-effect uit de cijfers wegebt, heeft Qmusic orde op zaken gesteld. Het marktaandeel van de zender, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de randstad erbij, steeg met 2,1%-punt naar 20,3%.
Hiermee scoort Qmusic haar beste start van het jaar ooit. Vorig jaar noteerde de zender namelijk 19,3%.
Plek twee is nu voor NPO Radio 2. Weliswaar daalde het marktaandeel met 6,3%-punt naar 14%, maar het is voor het eerst dat de publieke zender in de periode januari-februari Radio 538 voor blijft.
538 Herstelt niet overtuigend
Radio 538 zag deze meting het marktaandeel weliswaar met 0,8%-punt stijgen naar 12,7%, maar de vele veranderingen in de programmering, de afgelopen maanden, waaronder de ochtendshow, lijken nog niet echt een positief effect op de cijfers op te leveren. Dezelfde periode vorig jaar scoorde 538 namelijk 2,6%-punt hoger.
Voor de hitzender is het nu wachten op Dave Minneboo, die na vier jaar bij concurrent Qmusic, weer terugkeert op het oude nest en ongetwijfeld gaat sleutelen aan 538. Dat maakt de strijd weer interessant, want de vraag is of Q het hoge marktaandeel ook zonder Minneboo weet vast te houden.
10 Weer voorbij aan Sky
Achter 538 sluit zusterstation Radio 10, met deels Radio 10 Brabant erbij, aan met 9,3% marktaandeel bij 20-49, een verlies van 0,3%-punt ten opzichte van vorige meting en een verlies van een half procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Ook Sky Radio zag het marktaandeel met 2,7%-punt flink omlaag gaan, maar ten opzichte van vorig jaar scoort de non-stopzender met 8,5% marktaandeel 0,4%-punt hoger.
Winst was er voor NPO 3FM, dat met 0,3%-punt steeg naar 3,6%. Dit is niet alleen 0,3%-punt hoger dan vorige meting, maar ook ten opzichte van een jaar geleden. Veronica noteerde deze meting een grotere winst (+0,9%-punt), maar met 4,7% ligt het marktaandeel 0,3%-punt lager ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Tekst gaat verder onder de grafiek
Goede jaarstart voor 100% NL en Slam
Bij RadioCorp was er alle reden voor blije gezichten, want zowel 100% NL als Slam gingen flink omhoog. 100% NL zag deze meting het marktaandeel met 1,1%-punt naar 3,8%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar betekent dit een stijging van 0,2%-punt. Ook is 100% NL 3FM weer voorbij.
Slam steeg deze meting met 0,9%-punt naar 3,2%. Dit zijn de beste januari/februari cijfers in het 11-jarig bestaan van de zender. Het vorige record stamt uit 2011 toen de 2,8% werd aangetikt. Een jaar geleden bleef de zender nog op 2,4% steken.
Kink stijgt deze meting door naar 2,0% 9+0,3%-punt), terwijl Sublime naar 0,7% klimt. [RadioWereld.NL]