WBLS 107.5 in New York City is het nieuwe jaar op de best mogelijke manier begonnen. De urban popzender is na een half jaar terug aan kop bij de luistercijfers. In Los Angeles blijft KOST 103.5 het populairst, zo blijkt uit de januaricijfers van Nielsen Audio.
De kersperiode is weer voorbij en dus keren de luisteraars weer terug bij hun favoriete station. En dat zorgt vooral voor een pijnlijk beeld bij 106.7 Lite FM (WLTW). Nu de kerstmuziek weer in de kast is opgeborgen is het marktaandeel bijna gehalveerd naar 6%. Hierdoor is Lite naar de tweede plaats gedaald. Het weekbereik van de zender daalde met ruim een miljoen luisteraars naar 3,1 miljoen.
WBLS daarentegen zag haar marktaandeel met 0,4%-punt stijgen naar 6,6%, wat goed is voor goud. (W)CBS FM 101.1 klimt weer omhoog. Dit keer komt er 0,7%-punt bij, waarmee de classic hitszender nu met 5,3% op plek 3 staat.
Ook een flinke stap omhoog maakt Z100 (WHTZ). De hitzender ging met 0,6%-punt omhoog naar 4,7%, waarmee het de top 5 weer is binnengekomen. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) completeert de top 5 met 4,6%.
De hip-hopzenders Power 105.1 (WWPR) en Hot 97 (WQHT) zakken verder weg. Voor laatstgenoemde is het opnieuw een historisch dieptepunt. Maar ook de dancezender 103.5 (W)KTU keldert bijna een vol procentpunt.
Bij de doelgroepen klimt het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ) naar de eerste plaats bij 25-54 jaar, bij 18-14 staat WBLS nu op 1, terwijl Z100 nu bij 18-49 aan kop gaat.
Los Angeles
Waar Lite het in de Big Apple niet lukte om de koppositie vast te houden, is het KOST 103.5 in Los Angeles wel gelukt. Weliswaar halveerde het marktaandeel, maar 6,3% is nog wel ruimschoots genoeg voor de hoogste trede. Ook het weekbereik daalde met bijna 40%, maar met ruim 2,1 miljoen luisteraars is de popzender nog steeds bereikleider.
Een flink herstel laat K-Earth 101 (KRTH) zien. Het marktaandeel steeg in januari met 1,2%-punt naar 5,6%. Winst is er ook voor de popzender 104.3 My FM (KBIG). Met 4,6% (+0,4%-punt) staat My nu derde.
De Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) volgt op 4 met 4,4%, terwijl de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) de top 5 afsluit met 4,2%.
De migratie van de nieuwszender KNX naar FM heeft het station geen windeieren gelegd. In twee metingen tijd is het marktaandeel met 1,3%-punt gestegen naar 3,1%.
Kijkend naar de doelgroepen, dan staat K-Earth nu op 1 bij 25-54 jaar, de hip-hopzender Real 92.3 (KRRL) bovenaan bij 18-34 en is KOST het grootst bij 18-49 jaar.
San Francisco
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op een andere radiomarkt van de Verenigde Staten. Deze keer is dit San Francisco. Met 6,7 miljoen inwoners is deze stadsregio de vierde radiomarkt van de VS.
Wat gelijk opvalt is de nieuwshonger in San Francisco. Want op de eerste plek staat de publieke nieuws- en talkzender KQED 88.5 FM met 8,5% marktaandeel. Ook dit is opvallend, want in veel steden trekt de publieke omroep (NPR) veel minder luisteraars en zijn ze niet in de top 5 terug te vinden. Plek twee is voor de commerciële concurrent van KQED: KCBS Newsradio met 7,1%.
Achter de nieuwszenders vechten twee popzender om de gunst van de muziekluisteraars. 96.5 KOIT neemt hier het voortouw met 5,9%, gevolgd door Star 101.3 (KIOI) met 4,9%. Star moet deze vierde plek overigens delen met de sportzender KNBR 650. [RadioWereld.NL]