Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Weekbereik radio met ruim 80% nog steeds op hoog niveau

Ondanks de opmars van streamingdiensten blijft het weekbereik van radio nog steeds op een hoog niveau. In 2021 luisterde wekelijks meer dan 81% van de Nederlanders van 10 jaar en ouder naar de radio. Dit blijkt uit het Audiojaarrapport 2021 van Audify.

Foto: Pixabay

81% Was eigenlijk het ‘dieptepunt’ dat afgelopen zomer bereikt werd. De overige maanden lag het weekbereik rond de 85%. Het uniek dagbereik lag rond de 60%.

Een radioluisteraar luisterde het afgelopen jaar gemiddeld naar 2,04 radiozenders. Per doelgroep zijn lichte verschillen te zien.

Stijging luistertijd bij 20-34 jaar
Opvallend is de stijging van de luistertijd bij de jongvolwassenen. Het afgelopen jaar steeg de gemiddelde luistertijd per dag bij de doelgroep 20-34 jaar met zeven minuten naar 231 minuten.

De langste luistertijd is nog altijd te vinden bij de doelgroep 50+: gemiddeld 274 minuten per dag. Dit is overigens wel een daling van juist zeven minuten. Gemiddeld werd er door een luisteraar 255 minuten per dag geluisterd, een daling van 1 minuut ten opzichte van 2020.

Thuis luisteren blijft het grootst
In 2021 bleef het aandeel radioluisteren thuis op een hoog niveau door het thuiswerkadvies. Thuis luisteren was goed voor maar liefst 64% van al het radioluisteren, gevolgd door op het werk/school (18%) en auto/onderweg (15%).

Onderling zijn er grote verschillen: zo heeft de doelgroep 65+ met 85% het hoogste aandeel aan thuis luisteren, terwijl deze bij de doelgroep 20-34 jaar met 44% juist het laagst is. Hier is het luisteren op het werk/school met 36% juist het grootst. Luisteren in de auto is bij 35-49 het grootst met 20%, op de voet gevolgd door 20-34 jaar.

Digitalisering zet door
Ook de digitalisering heeft zich in 2021 flink doorgezet. FM/kabel verloor 4%-punt en is nu nog goed voor 54% van het radioluisteren. In 2029 was dit nog 63%. Luisteren via internet groeide, mede door het vele thuiswerken, naar 29%, terwijl DAB+ groeide naar 13%.

Vooral bij de doelgroep 20-49 jaar is online luisteren populair met 35%, terwijl DAB+ vooral populair is bij de 50+ers.

Het Audiojaarreport 2021 van Audify is hier te downloaden. [RadioWereld.NL]