Search
Close this search box.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic blijft 1, Radio 538 herstelt verder

Qmusic blijft veruit het grootst bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de cijfers over de periode maart/april 2022 van het NLO. Radio 538 ziet het marktaandeel verder herstellen.

Het marktaandeel van Qmusic, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, steeg deze meting met een 0,3%-punt procentpunt naar 21,1%. Ten opzichte van een jaar geleden groeide het marktaandeel van Q met 2,0%-punt.

Vooral bij vrouwen tussen 20 en 34 jaar doet Qmusic het erg goed met een marktaandeel van ruim 30%.

De komende metingen zal duidelijk worden wat de effecten zijn van de afwezigheid van Marieke Elsinga in de ochtend en het vertrek van zenderbaas Dave Minneboo.

Herstel bij 538, Radio 2 zakt verder weg
Radio 538 zag het marktaandeel bij 10+ deze meting met 0,2%-punt stijgen, maar bij de groep 20-49 jaar is de stijging duidelijker te zien. Deze meting komt er 0,9%-punt bij en noteert de zender 14,1%, waarmee de zender weer op hetzelfde niveau als in oktober/november zit. Ook is dit de derde meting op een rij dat 538 stijgt. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar ligt het marktaandeel echter nog 0,8%-punt lager.

Bij de doelgroep 20-34 jaar scoort Radio 538 met 15,5% haar hoogste marktaandeel in anderhalf jaar tijd.

NPO Radio 2 verloor opnieuw terrein bij de doelgroep 20-49. Dit keer ging er 0,2%-punt af en staat de zender op 12,3%. Een jaar geleden stond Radio 2 nog op 12,8%.

De andere Talpa-zenders
Radio 10 houdt de vierde positie vast met 10,5%. Dit is 0,1%-punt hoger dan vorige meting, maar 0,2%-punt lager dan een jaar geleden. Een grotere stijging is deze meting te zien bij Sky Radio: +0,4% naar 8,5%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit eveneens een stijging van 0,4%-punt.

Bij Radio Veronica ging het marktaandeel met 0,4%-punt omlaag naar 4,4%. Dit is 0,5%-punt lager dan een jaar geleden.

De rest
NPO 3FM zag het marktaandeel deze meting stabiel blijven op 3,4%. Dit is hetzelfde marktaandeel als in maart/april vorig jaar. Wel is 3FM nu weer groter dan 100% NL. De zender met overwegeng Nederlandstalige popmuziek een half procentpunt en scoort nu 3,3%. Dit is 0,8%-punt lager dan een jaar geleden.

Slam daarentegen steeg met 0,4%-punt naar 3,1% marktaandeel, een half procentpunt hoger dan een jaar geleden.

NPO Radio 1 zag na drie maanden stijging op een rij het marktaandeel weer dalen. Dit keer ging er 0,5%-punt vanaf en staat het marktaandeel op 2,8%. Dit is wel 0,4%-punt procentpunt meer dan een jaar geleden.

Kink is opnieuw goed voor 1,9%, een stijging van 0,2%-punt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sublime bleef gelijk op 0,9%. Dit is 0,2%-punt hoger dan dezelfde periode vorig jaar. [RadioWereld.NL]