Radiozender Joe is het jaar 2022 begonnen met een nieuw luistercijfersrecord. Tegelijkertijd maakt Studio Brussel een flinke duik omlaag. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische cijfers die woensdag zijn gepubliceerd. In het Franstalige gedeelte van België is VivaCité opgeklommen naar de hoogste plek.
Woensdag verschenen voor het eerst in vier maanden tijd weer nieuwe luistercijfers en de eerste cijfers over dit jaar. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode januari tot en met april. Net als de vorige metingen gaan de cijfers over de gebruikelijke periode van vier maanden.
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het marktaandeel van de publieke familiezender met veel Nederlandstalige muziek daalde deze meting naar 28,3%. Radio 2 is daarmee nog wel ruim twee keer zo groot als de nummer 2: Qmusic. De hitzender blijft nagenoeg stabiel met 12,8% marktaandeel.
Wel verstevigde Qmusic zijn positie als marktleider bij de doelgroep 18-44 jaar. Hier steeg het marktaandeel naar 25,2% (+1,7%-punt).
Joe flink omhoog
Zusterstation Joe ging het nieuwe jaar gelijk goed uit de startblokken en klom van de vijfde naar de derde plaats. Het marktaandeel steeg met maar liefst 2,4%-punt naar 11,1%, een nieuw record voor de radiozender. De groei komt door zowel het toegenomen dagbereik als een flink langere luistertijd (+31 minuten).
“Ik ben heel blij met dit CIM resultaat. Joe is nog nooit zo groot geweest en het toont dat onze luisteraars Joe echt omarmen: ze luisteren op het werk en thuis graag en lang naar Joe. Het geeft voor de hele ploeg een goed gevoel en het is een mooie bevestiging van de koers die we varen”, aldus channel manager Robin Vissenaekens.
Bij de voor Joe belangrijke doelgroep 35-54 jaar groeide het marktaandeel naar 17,8%.
Verlies voor de VRT
Opvallend is dat alle grote radiozenders van de VRT deze meetperiode omlaag gingen, al hield Radio 1 het met 0,1%-punt nog beperkt. De informatiezender noteert nu 8,8%. Daarachter volgt de publieke hitzender MNM met 7,5%.
De grootste duik naar beneden maakt Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender zag het marktaandeel met maar liefst 3-punt dalen naar 6,8%. Het dagbereik daalde met ruim 100.000 luisteraars naar 404.300 terwijl de luisterduur met 25 minuten afnam. In rangen ging StuBru van drie naar zes.
“Studio Brussel voelt als muziekzender het meest hoe het luistergedrag verandert, waarbij luisteraars makkelijk switchen tussen live luisteren, streamen of kiezen voor podcasts en andere audiovormen”, verklaart Els van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio. “We zetten hard in om Studio Brussel ook in deze snel veranderende digitale context sterk en relevant te houden.”
Nostalgie klom weer wat omhoog en noteert nu 6,3% marktaandeel.
Tekst gaat verder onder de tabel
Digitaal steeds populairder
Topradio blijft met 0,7% marktaandeel de grootste commerciële netwerkradio, gevolgd door NRJ met 0,3%. Daarmee blijft dit type radiostation een zorgenkindje, want er zijn zelfs al diverse digitale radiostations (DAB+ en internet) die een hoger marktaandeel weten te genereren.
Joe 60s & 70s is het grootste digitale radiostation met 1,1% marktaandeel, gevolgd door Willy met 0,9% en MNM Hits en StuBru De Tijdloze met elk 0,7%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België is VivaCité de nieuwe nummer één. De tegenhanger van Radio 2 in Vlaanderen 2,5%-punt omhoog naar 15,4%. Ook hier stuwden een toegenomen dagbereik en een langere luistertijd de cijfers op. Vlak daarachter volgt Nostalgie met 15,2%, terwijl Contact aansluit met 11,8%.
Fors verlies was er opnieuw voor Bel RTL. De zender daalt met 1,3%-punt naar 10,8%. Ook Classic21 en La Première kregen een flinke tik. [RadioWereld.NL]