Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Vrouwenstem in radiocommercials zorgt voor meer websitebezoeken

Qmusic heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat radiocommercials websitebezoek verhogen met gemiddeld 7%. Daarnaast is gekeken welke creatieve kenmerken extra bijdragen aan websitebezoek.

Foto: Pixabay

Die kenmerken zijn onder andere een vrouwen- of kinderstem, een tag-on, het vaker noemen van het merk, langere commercials en meerdere spotversies. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in hoe een call-to-action het beste kan worden ingestoken om meer consumenten naar de website te krijgen.

Qmusic: “Voor het eerst zijn specifieke creatie-kenmerken van een commercial gekoppeld aan harde data, wat het onderzoek heel betrouwbaar maakt. Het is opmerkelijk dat kenmerken als een vrouwenstem echt direct bijdragen aan meer websitebezoek. Adverteerders kunnen deze inzichten direct toepassen voor betere resultaten.

Radio verhoogt websitebezoek en is meer kostenefficiënt dan tv
Uit het onderzoek blijkt volgens ‘Mediabrands Marketing Sciences’ dat het website bezoek gemiddeld 7% hoger ligt na het uitzenden van een radiocommercial dan voorafgaand aan de reclame. Voor tv is dit percentage niet 7% maar 44%, maar als de extra websessies worden afgezet tegen de kosten, is radio twee keer zo kostenefficiënt als tv. Verder ingezoomd op de verschillende tijdvakken en weekdagen, wordt het duidelijk dat tussen 21.00 uur en 23.00 uur en op zaterdagen de toename in websessies per €100,- het grootst is.

Deze commercial-kenmerken zorgen voor nog meer websitebezoek
Het onderzoek gaat verder dan de meeste onderzoeken omdat ook is gekeken naar de invloed van bepaalde commercial-kenmerken. Voor deze analyse zijn 107 radiocommercials beluisterd en is voor 32 verschillende kenmerken genoteerd of die wel of niet in de commercial voorkomen.

In plaats van uit te vragen of luisteraars een website hebben bezocht, wordt er met harde data (website-analytics) aangetoond welke kenmerken het beste werken. Zo blijken commercials met een tag-on, commercials met meerdere stemmen (met name een vrouwen-of kinderstem), commercials die vaker het merk noemen (aan het begin of halverwege), commercials met muziek, langere commercials en meerdere spotversies het aantal websessies aanzienlijk te verhogen.

Een sterke, specifieke call-to-action werkt het beste
Er zijn weinig radiocommercials te horen zonder call-to-action. Iedereen kent de “ga snel naar website.nl”-commercials. Wat duidelijk wordt uit deze analyse is dat het van belang is hoe deze call-to-action is ingestoken. Hoe scherper en specifieker de call-to-action, hoe meer websitebezoek. Waar een zwakke call-to-action (“Meer weten? Kijk op website.nl”) gemiddeld 7% extra websessies oplevert, levert een sterke call to action (“Nu met … gratis. Ga snel naar website.nl”) gemiddeld 15% extra websessies.

Het loont volgens Qmusic dus de moeite om extra aandacht te geven aan de invulling van een radiocommercial, zo blijkt uit het onderzoek. [RadioWereld.NL]