Na een dramatische eerste vijf maanden, waarin zelfs de laagste luistercijfers in 14 jaar werden genoteerd, is het 106.7 Lite FM (WLTW) eindelijk gelukt om de koppositie in New York City te heroveren. In Los Angeles blijft KOST 103.5 het grootst.
Lite FM zag het marktaandeel in juni met 0,3%-punt stijgen naar 6,4%, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio. Dit is het hoogste marktaandeel dat de popzender noteert sinds de kerstman vertrokken is.
Wel is opmerkelijk dat Lite het weekbereik met 1,3% zag dalen naar 3,58 miljoen, terwijl het totale weekbereik van radio in de Big Apple juist met 2,4% steeg. Desondanks heeft Lite nog altijd veruit de meeste luisteraars in New York City. Sterker nog: geen enkel ander radiostation in de Verenigde Staten heeft meer luisteraars dan Lite.
De groei van Lite maakt al na een maand een einde aan het marktleiderschap van (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender verloor 1,1%-punt marktaandeel en staat met 5,6% nu tweede. Maar en zijn kapers op de kust. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) schoot met 0,9%-punt omhoog naar 5,4% marktaandeel, wat goed is voor plek drie. Dit is het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.
WBLS 107.5 noteerde daarentegen het laagste marktaandeel in meer dan een jaar tijd. Met 5,2% marktaandeel staat de urban popzender nu vierde. De Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) is op de vijfde plaats te vinden met 5,1% marktaandeel (+0,6%-punt).
Opvallend is dat Lite ondanks het marktleiderschap bij 6+ bij geen enkele belangrijke doelgroep aan kop gaat. Mega staat op één bij 25-54 en 18-49 jaar, terwijl CBS FM opmerkelijk genoeg het best beluisterd is bij 18-34.
Los Angeles
Voor de twaalfde meting op een rij staat KOST 103.5 bovenaan bij de luistercijfers in Los Angeles. Dit keer verloor de popzender een half procentpunt, maar 6% is altijd nog genoeg voor de hoogste trede.
K-Earth 101 (KRTH) zag het marktaandeel met 0,6%-punt stijgen naar 5,5%. Dit is het hoogste marktaandeel voor de classic hitszender dit jaar. Daarnaast heeft K-Earth met 2,37 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.
Verlies was er voor 104.3 My FM (KBIG). De popzender staat nu met 5,2% (-0,4%-punt) op plek drie
De Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) steeg twee plekken en staat met 4,4% nu vierde, terwijl de talkzender KFI AM640 en de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) allebei verliezen en nu op een gedeelde vijfde plek staan met 4,3%.
Kijkend naar de doelgroepen, dan staat KOST op één bij 25-54, gaat de hip-hopzender Real 92.3 (KRRL) aan kop bij 18-34 en is My het populairste bij 18-49 jarigen.
San Diego
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op een andere radiomarkt in d VS. Dit keer is dat San Diego, in het uiterste zuidwesten van Californië. Met 2,8 miljoen inwoners is deze regio radiomarkt nummer 16.
Omdat San Diego pal tegen de Mexicaanse grens ligt, is een derde van het aantal inwoners Spaanstalig. Daarnaast ligt op een steenworp afstand Tijuana, de zesde stadsregio van Mexico als het om aantal inwoners gaat. In San Diego zijn dan ook een flink aantal radiostations uit Mexico te ontvangen.
Aan kop gaat de pop-rockzender 100.7 Big FM (KFBG) met 6,6%, gevolgd door de popzender KyXy 96.5 (KXKY) met 6,3%.
De publieke nieuwszender KBPS 89.5 sluit aan op plek drie met 6%, terwijl de classic hitszender Sunny 98.1 (KXSN) nu vierde staat met 5,8%. Al deze stations zenden uit vanaf Amerikaans grondgebied.
Plek vijf is dan voor de eerste radiozender uit Mexico. Maar dit station is opmerkelijk genoeg nog Engelstalig: de urban popzender Magic 92.5 (XHRM) met 5,3%. De eerste Spaanstalige radiozender is pas te vinden op plek 10, terwijl de eerste Spaanstalige zender uit Mexico op een gedeelde twaalfde plaats staat. [RadioWereld.NL]