Qmusic heeft opnieuw een record te pakken. Bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar scoort het station het hoogste marktaandeel in zijn bestaan. Bovendien heeft deze eeuw geen enkele zender een hoger marktaandeel behaald. Dit blijkt uit de cijfers over de periode juni/juli 2022 van het NLO.

Het marktaandeel van Qmusic, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, steeg deze meting met 0,4%-punt naar 22,2%. Daarmee sneuvelt het record van vorige maand.
Fout = goud voor Q
In juni was het de Foute Maand bij Qmusic met de Foute 1500, terwijl in juli de Top 500 van de Zomer werd uitgezonden. En dat heeft de zender geen windeieren gelegd. Ten opzichte van een jaar geleden scoort Q bijna 2%-punt beter.
“Weer nieuwe records vandaag”, zo concludeert programmadirecteur Roland Snoeijer trots. “We hebben na de Foute Maand de zomer vol omarmd en we zijn heel trots dat luisteraars dat waarderen. Inmiddels stijgt Qmusic al 50 maanden op rij ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. We zien dat onze stabiele en ijzersterke programmering zijn vruchten afwerpt en ik ben ongelooflijk trots op het hele team dat hier elke dag keihard voor werkt.”
Vooral bij vrouwen doet Qmusic het goed, waar een marktaandeel van 26,6% genoteerd wordt tegenover 18,7% bij mannen 20-49.
Afstand tot 538 en Radio 2 groter
Radio 538 leverde deze meting 0,5%-punt in en volgt met 14,5%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar stijgt 538 echter met 0,7%-punt.
NPO Radio 2 verloor deze meting 0,8%-punt en staat nu derde met 11,0%. Een jaar geleden was de publieke zender nog goed voor 12,4%. Het is de tweede meting op een rij dat 2 flink omlaag gaat.
Winst voor 10, verlies voor Sky
Bij Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij) ging het marktaandeel omhoog. Dit keer met een half procentpunt, waarmee de zender 9,9% noteert. Dit is 0,1%-punt hoger dan in juli/juni 2021. Zusterstation Sky Radio verliest deze meting licht en gaat naar 7,6%. Ten opzichte van een jaar geleden is het verlies wel fors: 1,4%-punt.
Tekst gaat verder onder de foto
De rest
Radio Veronica stijgt deze meting met 0,4%-punt naar 5,0%, waarmee het station weer op gelijke lijn als vorig jaar ligt. NPO 3FM zag het marktaandeel voor de derde meting op een rij gelijk blijven op 3,5%. Dit is nog wel iets lager dan een jaar geleden.
100% NL en Slam staan deze meting gelijk op 3,4%. Voor 100% NL is dit een verlies van 0,5%-punt ten opzichte van vorige meting en voor Slam een daling van 0,3%-punt. Ten opzichte van een jaar geleden is het voor Slam echter een plus van 0,7%-punt.
NPO Radio 1 wint door de sportzomer weer 0,3%-punt en noteert nu 2,85 marktaandeel. Kink staat nu op 1,75, een licht verlies ten opzichte van vorige meting en een jaar geleden. Sublime stijgt door naar 0,9%, een groei van 0,3%-punt in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. [RadioWereld.NL]