Alle dertien regionale publieke omroepen (RPO’s) zijn twee weken geleden overgestapt op cookieloos adverteren op de websites en apps. Met deze stap zijn de omroepen een voorloper op de online advertentiemarkt, die de beweging maakt naar een cookieloze toekomst.
De stap naar cookieloos betekent dat er geen gebruik meer gemaakt wordt van zogenaamde ‘third party cookies’. Zo hoeven er sinds maandag 20 maart geen persoonlijke gegevens meer gedeeld te worden bij het vertonen van advertenties.
“Bij de regionale publieke omroepen staat privacy hoog in het vaandel. Daarom is de stap naar contextueel adverteren van grote waarde. Met deze nieuwe methode van online adverteren trekken we met Omroep Brabant een duidelijke grens om de privacy van ons publiek te waarborgen,” aldus Albert Smeitink van Omroep Brabant.
Nieuwe vormen van targeting
Nu wordt gebruik gemaakt van adverteren op basis van context, locatie, interesses en behoeftes. Advertenties passen bij het nieuwsbericht, verhaal of video op de pagina of op de gehele website of app. Albert Smeitink: “Hierdoor worden advertenties beter gewaardeerd. Daarnaast biedt deze methode op basis van context adverteerders de mogelijkheid om nog gerichter de juiste doelgroep te bereiken. Dit alles zonder dat persoonlijke gegevens van ons publiek worden verzameld of gedeeld“. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
Advertenties kan ik nooit beter waarderen, ze zeker niet minder irritant. Een advertentie die bijna het gehele scherm van mijn telefoon gebruikt is nog best wel irritant! En Omroep Brabant presteert het ook nog steeds om schreeuwerige gokreclames te vertonen. Over irritant gesproken!!!