Zoek
Sluit dit zoekvak.

Journalistieke Code voor de publieke omroepen vernieuwd

Er is een nieuwe versie van de ‘Code Journalistiek Handelen’ voor de journalistieke programma’s van de publieke omroepen. De code bevat de journalistiek-ethische normen en afspraken waaraan journalisten die werken voor de publieke omroepen zich moeten houden.

Foto: Pixabay

De code is opgesteld door de hoofdredacties. De nieuwe tekst is unaniem aangenomen door alle omroepen en geldt per 1 juli 2023. De Journalistieke Code geldt voor journalistiek handelen en journalistieke producties op het gebied van nieuws, informatie en educatie. Het gaat om producties en publicaties op alle kanalen waarop de publieke omroepen aanwezig zijn: radio, tv en online.

Fundamentele inhoudelijke verschillen zijn er niet met de eerdere code uit 2017. “Bepaalde definities zijn nu beter verwoord“, legt mediadirecteur Willemijn Francissen van de NTR uit aan het ANP. “Het gaat bijvoorbeeld om hoe een bron wordt gedefinieerd, of wat we onder privacy verstaan. We hopen nu dat het publiek beter snapt wat onze werkwijze en richtlijnen zijn.” Transparantie over hoe journalistieke producties gemaakt worden kan bijdragen aan meer vertrouwen in de journalistiek van de publieke omroepen.

Regelmatig herzien
De afspraken in de code zijn ook de regels die de Ombudsman van de publieke omroepen gebruikt om klachten over programma’s te toetsen. Margo Smit, de Ombudsman voor de publieke omroepen, pleit er wel voor dat de code met grotere regelmaat wordt herzien.

Ik ben heel blij dat de omroepen en de directies zich nu achter de nieuwe code scharen. Dan weten de journalisten die bij de omroepen werken waar ze mee aan de slag kunnen. Maar dit soort herzieningen zou echt vaker moeten plaatsvinden. Het heeft nu vijf jaar geduurd, terwijl de journalistiek en de media zo snel veranderen”, aldus Smit. Toch is ombudsman voor de publieke omroepen niet helemaal blij. Er staat niets in over het gebruik van Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie).  [RadioWereld.NL]