De Vlaamse Audiovisuele Regie (Var), een dochteronderneming van de VRT, gaat per 2024 de radioreclame voor de radiostations van Mediahuis in Vlaanderen verkopen. Momenteel is DPG Media Advertising nog verantwoordelijk voor de verkoop van spotjes op Nostalgie, Nostalgie+ en NRJ.
“Onze radiozenders wisten de voorbije jaren een mooi resultaat in de advertentiemarkt neer te zetten”, aldus Tom Klerkx, Directeur Radio/Audio Mediahuis. “Ik wil DPG Media dan ook bedanken voor de fijne samenwerking. Vandaag blijkt dat Nostalgie, Nostalgie+ en NRJ een nóg betere fit vormen met het radioportfolio van Var waar zij qua profiel meer complementair mee zijn.”
De overstap van Mediahuis naar de Var is opvallend, maar toch ook logisch te noemen. De oorspronkelijke overeenkomst die Mediahuis sloot voor de verkoop van radioreclame was nog met IP, toen nog eigendom van RTL. Maar RTL werd in België in 2021 verkocht aan Groupe Rossel en DPG Media. Laatstgenoemde is de grote concurrent van Mediahuis en in Vlaanderen tevens eigenaar van radiozenders Qmusic, Joe en Willy. Ook werd de naam IP ingewisseld voor DPG Media Advertising, iets wat ongetwijfeld niet goed gevallen in bij Mediahuis.
Extra inkomsten via omweg
De aankondiging van de overstap heeft veel stof doen opwaaien. De Var, de Vlaamse versie van de Ster, gaat nu namelijk reclame verkopen voor commerciële partijen. Tot voor kort verkocht het bedrijf alleen reclames voor de publiek zenders van de VRT. Begin juni kwam hier al voorzichtig verandering toen Tomorrowland Oneworld Radio de overstap maakte van DPG naar de Var.
Maar met de overstap van Mediahuis wordt de Var nu een nog belangrijkere speler. Daarnaast zorgt de overstap via een achterdeur voor extra inkomsten voor de VRT. Voor de reclameverkoop van de VRT geldt namelijk een plafondbedrag. De verkoop van reclames voor andere partijen vallen echter niet onder dit prijsplafond. Daarnaast ontvangt de var commissie over de verkochte reclamezendtijd voor deze partijen.
Radicaal marktverstorend
DPG Media is dan ook “not amused” over de overstap van Mediahuis en de uitbreiding van de Var naar het commerciële radiovlak. Het mediabedrijf noemt de uitbreiding van de Var “radicaal marktverstorend”. “Bovendien haalt de VRT, naast haar overheidssubsidiëring, zo opnieuw extra middelen uit de commerciële markt.”
Het is niet de eerste keer dat de Var zich op het commerciële pad begeeft. In 2018 kondigde het bedrijf al aan de verkoop van de reclame voor NRJ te gaan verkopen. Dat leverde toen zoveel kritiek op dat de Var zich toch maar terugtrok en de deal afketste. [RadioWereld.NL]