Zoeken
Sluit dit zoekvak.

SBS6 komt met GoedNieuws Vandaag

Dagelijks worden we door diverse media overspoeld met nieuws. Het overgrote deel van dit nieuws is volgens SBS negatief: oorlogen, natuurrampen, criminaliteit. Daarom komt SBS6 met ‘GoedNieuws Vandaag‘ vanaf 2 oktober iedere werkdag om 18.00 uur live op SBS6.

Foto: William Rutten

Het nieuwe tv-programma focust zich op positieve, optimistische ontwikkelingen. Wetenschappelijke doorbraken op medisch vlak, duurzame vredesonderhandelingen en een inzamelingsactie om een buurtbewoner te helpen: alles kan voorbijkomen, van lokaal tot wereldschaal.

De nieuwe redactie van het programma gaat samen werken met partners als StemWijzer, #Usethenews, Centraal Bureau voor de Statistiek, Bright Vibes en Universiteit van Nederland. Correspondenten van De Telegraaf verzamelen speciaal voor dit nieuwe programma goed nieuws uit de hele wereld.

Hoofdredacteur Marc Veeningen: “We zijn dit programma al ruim een half jaar in de luwte aan het ontwikkelen en dat is best een uitdaging. Wat is de goede toon? Wat zijn de juiste onderwerpen? Hoe maak je je dagelijkse nieuwsselectie? Een gedegen en enthousiaste groep journalisten heeft de afgelopen maanden keihard gewerkt. We zijn er klaar voor. Uit onderzoek blijkt dat veel kijkers en lezers de nadruk op negativiteit zat zijn. Ik vind het spannend, maar ook inspirerend dat wij hier nu mee van start gaan.

Naast presentatoren Donatello Piras en Nikki Herr zijn in GoedNieuws Vandaag ook andere journalistieke gezichten te zien. Zo schuiven Sofie van den Enk, Raymond Mens, Talitha Muusse en Rens de Jong aan als duiders van het nieuws.

Daarnaast heeft een groep van zo’n twintig inhoudelijke experts uit de praktijk zich verbonden aan het programma. Onder anderen Rhijja Jansen, zorgjournalist en hoofdredacteur van Tijdschrift voor Verzorgenden, psycholoog Najla Edriouch en Hendrik Atze van Doezum, Geschiedenisdocent van het Jaar 2022. Elke dag is een andere expert uit deze groep in de studio om het goede nieuws in zijn of haar vakgebied te brengen. [RadioWereld.NL]

Eén reactie

  1. Wat is de doelgroep van het nieuwe programma? De kans bestaat dat vooral veel zestigers en zeventigers naar dit nieuwe programma gaan kijken. De reclame-doelgroep is vaak beneden de 50 jaar. Ze moeten jongere kijkers weten te trekken, dus ook mensen van middelbare leeftijd. Toch ben ik er bang voor dat veel ouderen zich aangetrokken voelen door luchtig, positief nieuws en dat juist de jongere generaties niet geïnteresseerd zijn. Het is hierbij dus belangrijk om te kijken naar het soort humor wat bij het programma gebruikt gaat worden. Ze moeten de jongeren aan het lachen maken en niet de ouderen.