Global Media & Entertainment deed een aanvraag voor twee landelijke FM-kavels in Nederland en was ook als zevende partij toegelaten tot de veiling van begin juli. Dit blijkt uit informatie die openbaar is geworden middels een WOO-verzoek. Uiteindelijk besloot het bedrijf toch niet mee te bieden. Waarom is niet bekend.

Het bedrijf, dat in Engeland actief is met merken als Capital, Heart en Classic FM en in Nederland reclameborden exploiteert in bushokjes en bij tankstations, deed een aanvraag voor kavels A02 (nu Radio 10) en A05 (nu Radio Veronica). De aanvraag werd via de Nederlandse tak in Amsterdam gedaan.
De geruchten dat Global de Nederlandse markt had verkent gingen al langer. In januari kreeg het bedrijf al vier toestemmingen van het Commissariaat voor de Media om radiostations te kunnen starten.
Mocht Global overigens wel mee hebben willen bieden, dan was het nog niet zeker dat het bedrijf ook daadwerkelijk kavels A2 en A5 bemachtigd had. Tijdens de veiling kon er gewisseld worden tussen de kavels, iets wat dan ook veelvuldig is gebeurd.
Bij de veiling van de landelijke commerciële FM-frequenties kwamen Talpa (Radio 538, Sky radio en Radio 10), DPG (Qmusic en Joe), Mediahuis (Radio Veronica en 100% NL), BNR en radio4All als winnaars uit de bus. Dee veiling leverde meer dan 150 miljoen euro op. Op 1 september zijn de nieuwe vergunningen van kracht geworden. [RadioWereld.NL]