Met de terugkeer van Edwin Evers op de radio is de strijd om de luisteraar op vrijdagmiddag een nieuwe fase in gegaan. Nog altijd is de Top 40 op Qmusic het populairst, maar Radio 538 staat met Evers & Co inmiddels op plek twee.

In maart scoorde de Top 40 met Domien Verschuuren tussen 14 en 18 uur een marktaandeel van 22,0% bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, zo blijkt uit het NMO Luisteronderzoek. Dit is een stijging van 2,8%-punt ten opzichte van een jaar geleden. Maart was ook de maand waarin Qmusic de Top 500 van de 90s uitzond, wat voor een flinke stijging van het marktaandeel zorgde.
Edwin Evers was in maart goed voor een marktaandeel van 15,2%. Voor radio 538 is dit een stijging van 3,6%-punt ten opzichte van maart 2023. Toen waren nog twee programma’s tussen 14 en 18 uur te horen: Mark Labrand, gevolgd door Coen Swijnenberg en Sander Lantinga. In oktober vorig jaar vertrok het duo bij 538 om naar Joe over te stappen.
In februari wist Evers al een week lang marktleider te zijn bij 20-49 jaar.
Ook langs de snelwegen is inmiddels al een flinke concurrentiestrijd. Al weken adverteren Qmusic en Radio 538 op digitale reclameborden met hun vrijdagmiddagprogrammering.
NPO Radio 2 en radio 10 flink omlaag
De winst van Qmusic en Radio 538 lijkt vooral bij NPO Radio 2 en Radio 10 vandaan te komen. Beide stations verliezen namelijk flink terrein.
Paul Rabbering en Eddy Keur waren in maart op vrijdagmiddag op NPO Radio 2 goed voor 11,6% marktaandeel. Dit is een daling van 3,7%-punt ten opzichte van maart 2023. Toen waren na Rabbering nog Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof te horen op NPO Radio 2. Vanaf juni is het duo elke middag op Radio Veronica te horen.
Tekst gaat verder onder de grafiek
Edwin Diergaarde en Somertijd op Radio 10 waren in maart goed voor 11,5% marktaandeel bij de doelgroep 20-49 jaar. Dit is en daling van maar liefst 7,2%-punt ten opzichte van een jaar geleden. Waar Radio 10 in maart 2023 nog vocht met Qmusic om de koppositie, moet het station nu genoegen nemen met plek vier.
Nu had Radio 10 de pech dat Rob van Someren in maart vanwege vakantie en een keelontsteking niet te horen was op de zender. Daarnaast heeft het station ook flink concurrentie van Joe gekregen. Joe is op vrijdagmiddag (met Edwin Noorlander en Toine van Peperstraten) al goed voor 3,9% marktaandeel.
Winst is er wel voor Sky Radio. Met 7,8% (+1,5%-punt) staat de non-stop zender nu op vijf. Ook 100% NL met Colin Banks en Stephan Jacobs klom omhoog: van 2,0% in maart 2023 naar 3,6% in maart van dit jaar. [RadioWereld.NL]