Bij vier radiostations in Australië maakten luisteraars vorige maand kans op een geheel verzorgde trip naar het concert van The Rolling Stones in Los Angeles. Tijdens de ochtendshows werden de winnaars verrast met een telefoontje. Opvallend genoeg bleken alle winnaars ‘Deb’ te heten. Toeval?

Op 6iX in Perth, 2CA in Canberra, 3GG in Gippsland en GNFM in Goulburn werden luisteraars veelvuldig opgeroepen om te bellen om kans te maken op de prijs.
Maandag 27 mei was de grote dag waarop de winnaars verrast zouden worden met een belletje. En dat gebeurde als eerste tijdens de ochtendshow op 6iX, waar een nietsvermoedende Deb overvallen werd. Enkele uren later werd in de ochtendshow op 3GG in Gippsland, aan de andere kant van het land, hun winnaar gebeld. En ook die heette Deb.
Maar ook op GNFM en een dag later op 2CA werd winnaar Deb gebeld door de lokale ochtendteams, zo ontdekte het tv-programma ABC Media Watch. Sterker nog: de gesprekken waren vrijwel identiek.
We reveal how the Capital Radio Network fools its listeners by faking interviews with its competition winners by editing in local breakfast hosts. pic.twitter.com/KKBvXepJBv
— Media Watch (@ABCmediawatch) June 11, 2024
Van toeval is dan ook geen sprake. Het bleek hier om een winactie te gaan die op het gehele Capital Radio Network, waartoe de vier stations behoren, werd gespeeld.
Winnaar Deb werd hiervoor ook maar één keer gebeld. Dat gesprek werd opgenomen, waarna de radiostations audio van de antwoorden werd toegestuurd samen met de vragen, om vervolgens in elke lokale ochtendshow het toneelstukje op te voeren alsof ze de winnaar live belden. Door de woonplaats van de winnaar niet te melden, werd ook gesuggereerd dat de winnaar uit de omgeving kwam.
Het is overigens niet de eerste keer dat dit op het Capital Radio Network gebeurd. In augustus was het al raak al met een actie rondom Rod Stewart in Las Vegas, terwijl in februari slechts één winnaar naar Madonna in Palm Springs werd gestuurd.
Volgens het Capital Radio Network is er geen sprake van misleiding van luisteraars, omdat de winnaar echt bestaat. Daarnaast stond bij de voorwaarden van de actie op de website dat het om een netwerkactie ging en dat de prijs slechts één keer werd weggegeven. [RadioWereld.NL]