VRT Radio 2 blijft veruit de grootste zender van Vlaanderen, maar daarachter zit Joe grote zus Qmusic opnieuw op de hielen. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. In Wallonië blijft Nostalgie de grootste.

Woensdag verschenen voor de derde keer luistercijfers over 2024. In tegenstelling tot Nederland worden luistercijfers in België namelijk slechts drie keer per jaar gerapporteerd. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode september tot en met december.
Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het station won dit keer bijna een procentpunt waardoor het marktaandeel op 25,1% komt. Radio 2 deed het in de laatste vier maanden van 2024 beter dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Dagelijks bereikt het station ruim een miljoen luisteraars.
Q en Joe
Qmusic blijft de tweede zender van Vlaanderen, maar verloor wel een vol procentpunt waardoor het station uitkomt op 13,7% marktaandeel. Ook bij de primaire doelgroep 18-44 jaar is de daling te zien. Hier verliest Qmusic 1,4%-punt waardoor het marktaandeel uitkomt op 25,4%.
Joe zag het marktaandeel in de laatste vier maanden van 2024 met 1,2%-punt stijgen naar 12,3%. Hiermee vestigt het radiostation een nieuw record. Bovendien verkleint Joe daarmee het gat zusterstation Qmusic aanzienlijk. Ook in de eerste vier maanden dichte Joe het gat naar Q al behoorlijk, maar dat kwam toen doordat Joe minder hard daalde dan Q.
Studio Brussel herstelt, Radio 1 grote verliezer
Nadat het marktaandeel van Studio Brussel afgelopen zomer een flinke tik kreeg, herstelt het station zich nu weer. Het marktaandeel steeg met 1,1%-punt naar 8,2%. Radio 1 krijgt daarentegen een flinke tik. De muziek- en informatiezender verliest bijna 2%-punt marktaandeel en is daarmee de grote verliezer van deze meting.
MNM en Play Nostalgie omhoog
De nieuw ingeslagen weg van MNM lijkt z’n vruchten af te werpen. Het marktaandeel van de zender steeg naar 6,4%. Bovendien noteert MNM met 443.000 luisteraars haar hoogste dagbereik in een jaar tijd.
Ook de nieuw ingezette koers van Play Nostalgie lijkt aan te slaan bij de luisteraars. Het station noteert met 4,6% het hoogste marktaandeel in een jaar tijd.
Tekst gaat verder onder de tabel
Netwerk en digitaal
Topradio is de grootste commerciële netwerkradio met 1,7% marktaandeel (-0,6%-punt), gevolgd door Nostalgie+ met 1,1% (-0,2%-punt).
Willy is met 2,4% marktaandeel (+0,5%-punt) de grootste digitale radiozender, gevolgd door De Tijdloze met 1,2% (-0,1%-punt) en Joe Gold (voorheen Joe 60s & 70s) met 0,9% (-0,5%-punt). Willy sloeg in mei een grote slag door Roos van Acker weg te kapen bij De Tijdloze. Zij is sinds augustus in de middag te horen.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie de grootste. Het marktaandeel steeg met ruim een procentpunt naar 15,0%. Contact is terug op twee ondanks dat het station opnieuw daalt. Alleen heeft Contact het voordeel dat VivaCité harder daalt. Verlies is er ook voor Bel RTL.
La Première en NRJ zagen het marktaandeel stijgen en ook de publieke jongerenzender Tipik, dat de plek innam van Pure, zet de opmars voort.
Nostalgie+ blijft in Wallonië de grootste digitale zender met 1,7% marktaandeel, gevolgd door Viva+ met 1,4%. [RadioWereld.NL]