Luistercijfers 20-49 en 20-59 jaar: Qmusic, NPO Radio 2 en Radio 538 veruit het populairst

Qmusic, NPO Radio 2 en Radio 538 blijven de populairste radiostations bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroepen. Dit blijkt uit de luistercijfers van het NMO (ma-zo, 6-24 uur) over de maand juli.

Foto: Pixabay

Sinds begin van dit jaar hanteren radiostations verschillende leeftijdsgroepen voor wat voor adverteerders de belangrijkste doelgroep zou zijn. DPG is met Qmusic en Joe trouwe gebleven aan 20-49 jaar, terwijl Talpa, met Radio 538, Sky Radio en Radio 10, en Mediahuis, met Radio Veronica, 100% NL en Slam, zijn verbreed naar 20-59 jaar.

Er is één overeenkomst tussen beide cijfers: Qmusic, NPO Radio 2 en Radio 538 vormen de top drie, wel verschilt de volgorde en het verschil tussen de drie stations.

20-59 jaar
Qmusic was ook in juli met 18,5% marktaandeel de grootste bij de doelgroep 20-59 jaar. Ten opzichte van juni en een jaar geleden is het station vrij stabiel. NPO Radio 2 volgt daarachter met 12,7%. Dit is iets lager dan in juni, maar wel hoger dan in juli 2024.

Radio 538 volgt op plaats drie met 12,2% en zag het marktaandeel flink dalen ten opzichte van juni. Deze daling komt voornamelijk door de lage scores van het station vorige week (31), zoals ook in de weekcijfers over 13+ te zien is. Ten opzichte van een jaar geleden is 538 gelijk gebleven.

Radio 10 blijft vierde, maar levert wel in ten opzichte van juni en een jaar geleden. Wel blijft het station een flinke voorsprong behouden op rivaal Joe, die net als grote zus Q vrij stabiel is.

Radio Veronica maakt opnieuw een flinke sprong omhoog en staat met 6,0% nu gelijk aan Sky Radio en vlak onder Joe.

Opvallend is dat NPO Radio 1 met Radio Tour de France dit jaar flink minder populair was dan in 2024.

20-49 jaar
Bij de doelgroep 20-49 jaar domineert Qmusic met 22,0% in juli. Het station wist zelfs te stijgen ten opzichte van Foute Maand juni, wat normaal gesproken één van de beste maanden voor het station is. Ook ten opzichte van juli 2024 is een stijging van ruim een procentpunt te zien.

Radio 538 blijft tweede met 13,0%, een verlies van een procentpunt ten opzichte van juni en zelfs bijna 2%-punt minder dan een jaar geleden. Waar 538 in de tweede helft van vorig jaar Qmusic serieus leek aan te vallen, lijkt dit nu niet meer te lukken. NPO Radio 2 staat bij 20-49 jaar derde met 10,1%.

Flinke winst ten opzichte van een jaar geleden is er voor Joe met 7,1%, al is dit weer een daling ten opzichte van juni. Joe staat hiermee pal achter Radio 10 met 7,2%. Het station daalde weer na twee maanden herstel.

Opvallend is dat er bij Radio Veronica, in tegenstelling tot 20-59, ten opzichte van een jaar geleden geen groei te zien is. Het marktaandeel blijft steken op 3,8%. Ten opzichte van juni is wel een groei te zien. [RadioWereld.NL]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *