Absolute Radio is de grootse digitale commerciële radiozender van het Verenigd Koninkrijk. Dit blijkt uit de luistercijfers van RAJAR over het tweede kwartaal van dit jaar. Wekelijks stemmen er bijna 2,2 miljoen luisteraars af op het station.
Eigenaar Bauer trok begin 2023 de stekker uit het complete middengolfnetwerk van Absolute Radio, waardoor de pop-rockzender uitsluitend nog digitaal te beluisteren is. Ruim 2,5 jaar later heeft Absolute Radio er nog altijd weinig pijn van, want met ruim 2,15 miljoen luisteraars is Absolute de grootste digitale commerciële zender als het om bereik gaat. Bovendien ligt het bereik op hetzelfde niveau als toen het station ook nog op AM uitzond.
De grootste digitale radiozender is nog altijd BBC 6Music met bijna 2,6 miljoen luisteraars en 2,5% (+0,1%-punt) marktaandeel. Ook Radio 4 Extra doet met goed met 1,1% marktaandeel en 1,5 miljoen luisteraars. Absolute Radio is goed voor 1,2% marktaandeel, net als Planet Rock. Kisstory is de tweede digitale commerciële zender als het om bereik gaat met ruim 1,9 miljoen luisteraars (0,8% marktaandeel).
Digitale radio won in het Verenigd Koninkrijk in het tweede kwartaal licht terrein en was goed voor 73,4%, terwijl FM/AM daalde naar 26,6%. DAB(+) blijft met 41,8% het grootste platform om radio te luisteren. Online volgt met 29,3%, waarvan ruim 18% voor rekening van de smartspeaker komt.
Vooral commerciële radio doet het digitaal erg goed dankzij de vele themakanalen. In het tweede kwartaal vond 79% van het luisteren naar commerciële radio digitaal plaats, tegenover iets minder dan 21% via FM/AM. Bij de BBC liggen deze verhoudingen iets anders. Daar is digitaal goed voor ruim 66% tegenover ruim 33% voor FM/AM.
Nationaal
BBC Radio 2 blijft met 13,0% het populairste radiostation van het VK, al verloor het station marktaandeel. In de ochtend was Scott Mills, die eerder dit jaar de fakkel overnam van Zoe Ball, in zijn eerste volle kwartaal goed voor ruim 6,2 miljoen luisteraars. Dit is een daling van 4% ten opzichte van het kwartaal ervoor.
Daarnaast heeft Radio 2 met Vernon Kay (9.30-12 uur) nog altijd het best beluisterde programma van het VK in huis. Wekelijks stemmen er 6,6 miljoen luisteraars op zijn programma af.
Radio 1 heeft in de ochtend met Greg James ruim 3,8 miljoen luisteraars.
Tekst gaat verder onder de tabel
Greatest Hits Radio blijft het grootste commerciële station als het om marktaandeel gaat. Het classic hits station staat met 6,0% net boven het popnetwerk Heart (5,8%).
Heart Breakfast met Jamie Theakston en Amanda Holden is de grootste commerciële ochtendshow met bijna 4,2 miljoen luisteraars, gevolgd door Greatest Hits Radio met Simon ‘Rossie’ Ross met ruim 3,2 miljoen luisteraars.
Het tweede kwartaal verloor de BBC opnieuw terrein ten opzichte van de commerciële stations. De Beeb was goed voor 42,1% marktaandeel tegenover 55,7% voor de commerciëlen.
Londen
In Londen blijft BBC Radio 4 de grootste met 13,6%, gevolgd door BBC Radio 2 met 9,4% (-0,6%-punt).
LBC blijft de grootste commerciële radiozender in de hoofdstad. Het marktaandeel daalde licht naar 8,4%. Heart blijft de grootste commerciële muziekzender van de stad met 4,9%, gevolgd door Capital met 3,9%. Smooth Radio maakt het forse verlies uit het eerste kwartaal weer goed en wint bijna een procentpunt.
Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat LBC nu aan kop. Nick Ferrari was goed voor 818.000 luisteraars, een stijging van 10%. Heart Breakfast volgt met 746.000 luisteraars (-5%), gevolgd door Capital Breakfast met Jordan North, Siân Welby en Chris Stark met 641.000 luisteraars (-1%).
De nieuwe ochtendshow van Magic, waarbij Harriet Scott versterking heeft gekregen van Gok Wan, wil nog niet echt aanslaan en verliest opnieuw 13% aan bereikt. Ten opzichte van een jaar eerder is het bereik met ruim 30% gedaald. [RadioWereld.NL]