Qmusic heeft eind vorig jaar moeten buigen voor het Top 2000 geweld van NPO Radio 2 bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de cijfers over de periode november / december 2022 van het NLO. Eind 2021 wist Q Radio 2 nog nipt voor te blijven in deze meting en werd Q pas in de meting van december/januari onttroont.
Het marktaandeel van NPO Radio 2 steeg deze meting met maar liefst 6,2%-punt naar 18,6% bij de doelgroep 20-49 jaar. Dat is zelfs nog 0,3%-punt beter dan eind 2021.
Het marktaandeel van Qmusic, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, daalde deze meting met 3,1%-punt naar 17,6%. In november/december 2021 was dit nog ruim een procentpunt hoger.
Kerst is goed voor Sky
Sky Radio kende dankzij non-stop kerstmuziek een sterk jaareinde. Het marktaandeel steeg deze meting met 3,2%-punt naar 11,9%. Dit is zelfs nog 0,7%-punt hoger dan in dezelfde meetperiode in 2021.
Net als Qmusic kreeg ook Radio 538 een flinke tik. Dit keer ging er 2,9%-punt af en moet de paarsgroene zender genoegen nemen met 10,4%. Ten opzichte van een jaar eerder is de daling 2,1%-punt.
Top 4000
Radio 538 blijft daarmee nipt zusterstation Radio 10 voor. Laatstgenoemde groeide deze meting, mede dankzij de Top 4000, met een half procentpunt naar 10,2%. Dit is vrijwel gelijk als in november/december 2021.
Tekst gaat verder onder de grafiek
De rest
Door de sterke feestdagenprogrammeringen van Radio 2, Sky en 10 zagen de meeste andere stations hun marktaandeel deze meting allemaal dalen. Eén van de weinige uitzonderingen is 3FM, die met 0,2%-punt stijgt naar 4,2% marktaandeel bij 20-49 jaar. Ten opzichte van een jaar geleden is de stijging 0,9%-punt.
Radio Veronica levert deze meting 0,8%-punt in en staat nu op 3,6%. In november/december 2021 was dit nog 4,1%.
Slam levert deze meting 0,9%-punt in, maar staat met 3,0% marktaandeel nog wel 0,9%-punt hoger dan dezelfde periode een jaar eerder. Zusterstation 100% NL verliest 0,6%-punt marktaandeel en doet het met 2,5% minder goed dan een jaar eerder.
Kink levert deze meting 0,2%-punt in, maar laat met 2,1% wel een groei zien ten opzichte van een jaar eerder. Sublime daalt naar 0,6%, wat gelijk is aan het marktaandeel in november/december 2021. [RadioWereld.NL]