Qmusic was ook in juni van dit jaar de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Radio 538 kende een minder goede maand en moet NPO Radio 2 weer aan zich voorbij laten gaan, terwijl Radio 10 een flinke duik naar beneden maakt.

In juni behaalde Qmusic (ma-zo, 6-24 uur) een marktaandeel van 22,9%. Dit is een stijging van 1,1%-punt ten opzichte van mei, maar een daling van 1,9%-punt ten opzichte van juni 2023.
Het hoge marktaandeel van Qmusic komt vooral door de Foute 1500, die afgelopen week werd uitgezonden. Het marktaandeel steeg in die week naar 26,7% wat het gelijk de succesvolste week van dit jaar maakt. Vorig jaar was de lijst nog goed voor 30% marktaandeel.
Radio 2 net voor 538
NPO Radio 2 sluit aan op plek twee met 12,1% marktaandeel. Ten opzichte van mei is dit een stijging van 0,6%-punt, maar ten opzichte van een jaar geleden een daling van 3,2%-punt.
Pal achter Radio 2 staat Radio 538 met 12,0% bij de doelgroep 20-49 jaar. En dat is flink lager dan in mei toen de zender nog 13,7% marktaandeel noteerde. Ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar is het echter nog wel een stijging van 0,3%-punt.
Radio 10 verliest opnieuw flink
Radio 10 krijgt opnieuw een flinke tik. Het marktaandeel daalde ten opzichte van mei met 2,1%-punt naar 9,6%. Vergeleken met juni vorig jaar is het verlies met 3%-punt nog groter.
Tekst gaat verder onder de grafiek
Momenteel staat Radio 10 flink onder druk. Gerard Ekdom zwaaide eind mei af in de ochtend, terwijl het station de afgelopen weken ook flink onder vuur lag vanwege de verhuizing van Somertijd van de middag naar het weekend. Maar ook heeft 10 flink terrein verloren aan nieuwkomer Joe, die op de oude FM-frequenties van 10 inmiddels is opgeklommen naar 6,4%.
Sky, 3FM en 100% NL
Tussen Radio 10 en Joe staat nog Sky Radio. De non-stopzender was in juni goed voor 7,3% marktaandeel, een stijging van 0,2%-punt ten opzichte van mei, en een groei van maar liefst 1,5%-punt ten opzichte van een jaar geleden.
NPO 3FM zag het marktaandeel met 3,9% gelijk blijven ten opzichte van mei. Ten opzichte van een jaar geleden is dit echter een stijging van 1,1%-punt. Radio Veronica groeide in juni met 0,1%-punt naar 2,8%. Een jaar geleden stond met marktaandeel nog op 3,3%. De start van Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof in de middag heeft dus nog niet gezorgd voor een duidelijke stijging van het overall marktaandeel.
100% NL groeide met 0,2%-punt naar 2,9%. Ten opzichte van juni 2023 is dit een stijging van 0,1%-punt. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
John de Mol zal wel koken van woede nu.
Hoelang blijft die ondeskundige zenderleiding nog zitten bij Talpa ?
Volgende week is Radio 10 weer gedaald ik schat dat ze op 6 % uitkomen.
Nog ff dan lopen ook reclame inkomsten fors terug.