VK: Ofcom blokkeert oldies spin-off BBC Radio 2 na klachten

Ofcom geeft voorlopig geen toestemming aan de BBC om een oldies themakanaal van BBC Radio 2 te lanceren in het Verenigd Koninkrijk. De mediaregulator denkt dat dit station een negatief effect op de concurrentie kan hebben.

In februari maakte de BBC bekend met drie nieuwe themakanalen te willen beginnen: een spin-off van BBC Radio 1 gericht op de jaren 00’s en 10’s, een spin-off van BBC Radio 2 met popmuziek uit voornamelijk de jaren ’50, ’60 en ’70 en een spin-off van BBC Radio 3 met een breed scala aan relaxte klassieke muziek. Daarnaast gaat Radio 1 Dance, dat al via internet te beluisteren is, op de schop.

Het was de bedoeling om deze stations eerst op internet te starten en later dit jaar op DAB+.

Vanuit de commerciële radiosector brak gelijk een storm aan kritiek los. Zij zien er namelijk een aantal reclamevrije door de overheid gesubsidieerde concurrenten bij komen.

Kritisch
Ook Ofcom heeft kritisch naar de plannen gekeken. Maar waar de mediaregulator in elk geval groen licht heeft gegeven voor de start van de nieuwe themakanalen van Radio 1 en 3, krijgt de BBC geen toestemming voor het oldieskanaal van Radio 2.

De spin-off van Radio 2 moet met name de luisteraars die Radio 2 zijn ontgroeid, de afgelopen jaren heeft dit station een flinke verjongingskuur ondergaan, bedienen. Maar de afgelopen jaren zijn ook commerciële partijen in dit gat gestapt. Zo is Bauer actief met Greatest Hits Radio, waar oud-BBC Radio 2-deejay Ken Bruce nu te horen is, en is er ook Boom Radio.

Omdat de doelgroep van Greatest Hits Radio en Boom Radio relatief oud is, is het lastiger om reclame te verkopen door deze stations. Een reclamevrije concurrent kan dan ook flinke negatieve impact hebben op de bedrijfsvoering van deze stations, zo meent Ofcom.

Digitaal steeds belangrijker
Wat ook meespeelt is dat het radio luisteren via internet gestaag groeit en in het Verenigd Koninkrijk inmiddels ook al groter is dan FM en AM. DAB(+) is nog steeds het grootste platform om radio te luisteren.

Daarom moet de BBC voor het nieuwe themakanaal van Radio 2 eerst gedetailleerd onderzoek doen naar de behoeftes van luisteraars en in gesprek gaan met Ofcom, de muziekindustrie en de commerciële radio-industrie. [RadioWereld.NL]