Het vertrek van ochtenddeejay Ronan Keating en een gewijzigd muziekbeleid hebben Magic geen goed gedaan. De popzender zag de luistercijfers in het derde kwartaal opnieuw flink dalen, zo blijkt uit de luistercijfers van RAJAR.

Het totale weekbereik van radio steeg in het derde kwartaal met 0,1%-punt naar 88,3% oftewel 50,9 miljoen luisteraars. De BBC had een totaal marktaandeel van 44,5% tegenover 53,3% voor de commerciële radiostations.
Grote verliezer deze meting is Magic. Het afgelopen jaar is er flink aan het station gesleuteld. Zo kreeg de muziek een opfrisbeurt en werden er meer recentere hits toegevoegd aan de mix die zich voornamelijk focuste op softpop classics. Ook wijzigde de programmering meerdere keren en zwaaide ochtendjock Ronan Keating eind juli af bij Magic. Zijn co-host Harriet Scott presenteert nu de ochtendshow met elke week een andere bekende sidekick.
Maar de luisteraar blijkt niet echt warm te lopen voor alle veranderingen bij Magic. Het marktaandeel daalde met 0,4%-punt naar 1,1%. Daarnaast liepen opnieuw bijna een half miljoen luisteraars weg. In een jaar tijd is het weekbereik van Magic met bijna een miljoen luisteraars gedaald naar 2,2 miljoen. Ook in de ochtend vertrokken een slordige 170.000 luisteraars. Inmiddels is Magic wel weer grotendeels teruggegaan naar de oude muziekmix.
Nationaal
BBC Radio 2 blijft de grootste zender van het Verenigd Koninkrijk met 13,4% marktaandeel en 13,3 miljoen luisteraars. En met Zoe Ball, de best betaalde radiopresentator van de BBC, heeft Radio 2 ook nog steeds de best beluisterde ochtendshow in huis. Wekelijks stemmen er 6,27 miljoen luisteraars op haar show af.
Tekst gaat verder onder de tabel
BBC Radio 4 deed mede door de verkiezingen goede zaken en zag het marktaandeel met 0,7%-punt stijgen naar 11,0%. En ook BBC 5 Live, waar het gesprek van de dag wordt gevoerd, profiteerde van de verkiezingen.
Het grootste commerciële netwerk blijft Greatest Hits Radio met 6,1% marktaandeel, al incasseerde het station wel voor het eerst in tijden verlies. Ken Bruce maakt hier tussen 10 en 13 uur nog altijd het populairste programma met 4,01 miljoen luisteraars en 8,7% marktaandeel, fors hoger dan het stationsgemiddelde.
Greatest Hits Radio vervangt vanaf maandag de negen regionale programma’s tussen 13 en 16 uur door een nationaal programma. Deze uren zijn na Bruce het best beluistert op Greatest Hits met 7,3%.
Heart blijft het tweede commerciële netwerk van het Verenigd Koninkrijk met 5,6%, maar heeft met 9,79 miljoen luisteraars wel een fors hoger bereik dan Greatest Hits Radio. Capital zag het landelijke marktaandeel stijgen naar 3,5%. Hits Radio daalde naar 4,7%, terwijl Smooth Radio 4,1% behaalt.
Londen
In Londen blijft BBC Radio 4 de grootste met 13,4%, gevolgd door BBC Radio 2. Wel is opvallend dat Radio 2 opnieuw flink marktaandeel en nog nipt de talkzender LBC voor blijft. Mede door de verkiezingen zag LBC het marktaandeel met ruim een procentpunt stijgen naar 8,7%.
Ook BBC Radio 1 deed goede zaken en is nu weer de populairste jongerenzender in de stad.
Fors verlies was er ook voor Magic in Londen. het marktaandeel daalde met 1,6%-punt nar 2,4%. In een jaar tijd is het marktaandeel meer dan gehalveerd. Zusterstation Kiss kreeg met 1,2% marktaandeel de laatste cijfers met een FM-frequentie onder ogen. Sinds eind september is Hits Radio op 100.0 FM te beluisteren.
Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat LBC nu aan kop. Nick Ferrari won 113.000 en trok wekelijks 847.000 luisteraars.
Heart met Jamie Theakston en Amanda Holden volgt met 741.000 (-36.000), gevolgd door Capital met Jordan North, Siân Welby en Chris Stark met 720.000 luisteraars (-73.000). Magic verloor 63.000 luisteraars en trok in de ochtend gemiddeld 470.000 luisteraars.
Digitaal
Het aandeel digitale radio steeg in het Verenigd Koninkrijk naar 74,3%, terwijl FM/AM daalde naar 25,7%. DAB(+) blijft met 44,0% het grootste platform om radio te luisteren. Online volgt met 27,7%.
Dat analoge radio blijft dalen komt ook mede doordat het afgelopen jaar een flink aantal radiostations afscheid heeft genomen van de middengolf.
De grootste digitale radiozender is nog altijd BBC 6Music met 2,72 miljoen luisteraars en 2,3% marktaandeel. BBC Radio 4 Extra is goed voor 1,1%.
Absolute Radio is de grootste commerciële digitale zender als het om marktaandeel gaat. Het station is goed voor 1,3%. Daarachter volgen Gold met 1,2% en Kisstory en Planet Rock met elk 0,9%. Kisstory is met 2,34 miljoen luisteraars wel de grootste commerciële zender als het om weekbereik gaat. [RadioWereld.NL]