Column: De radiotune

Een groot aantal radioprogramma’s is voorzien van een tune. Een herkenningsmelodie die de luisteraar attendeert op het feit dat een bepaald programma gaat beginnen of bijna ten einde is. Sommige tunes zijn er al vele jaren en dragen duidelijk bij aan de eigen identiteit van zo’n programma. Er zijn in de loop der jaren zelfs diverse compilatie-albums verschenen met de beste radiotunes. En net als bij bepaalde reclametunes roepen ze bij velen een stuk herkenning op. Dat werkt al jaren zo.

Afgelopen week werd ik geconfronteerd met een mijns inziens vreemde discussie over een bepaalde tune. Wat was het geval? Een medewerker van een radiostation besloot, om redenen die voor het feit op zich niet belangrijk zijn, te stoppen met de presentatie van het programma waaraan hij ruim zeven jaar zijn medewerking had verleend. Hij stapte, in goede harmonie, uit de organisatie en meldde zich bij een collega-omroep. Daar bood hij aan een programma te presenteren in dezelfde stijl. Door de programmaleiding van het station waar de goede man vertrok, werd besloten zijn plaats in te laten vullen door een andere presentator.

Zowel de naam van het programma als de uitzendtijd en de herkenningstune bleven ongewijzigd. Op zich mijns inziens heel normaal. Immers: wanneer Erik de Zwart zou besluiten te stoppen met de presentatie van De Top 40 zal daar ook een andere presentator voor gezocht worden, die vervolgens gebruik maakt van dezelfde tune en jingles. Die zijn nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met het betreffende programma op die zender. Groot was daarom mijn verbazing toen ik ontdekte dat de beslissing door te gaan met de programmaformule en de tune de nodige verontwaardiging wekte bij medewerkers van de omroep. Men vond het ongepast dat de tune en de programmanaam van de betreffende programmamaker werden “gejat” nu hij weg was.

Dat, beste lezers, ging mijn pet te boven. Hoezo “zijn tune”, hoezo “zijn programma”? Het was het programma van “de omroep” en niet van de individuele programmamaker. Temeer daar in het verleden door nog 5 andere mensen aan het programma gewerkt was, waarvan er 4 nog steeds actief zijn voor dezelfde zender. Geen enkele reden dus om aan te nemen dat de nu vertrekkende medewerker het bewuste programma mag claimen. Naar mijn mening is de beslissing om door te gaan op de oude voet de enige juiste. Immers, je hebt als omroep een reputatie opgebouwd met een bepaald programma en die reputatie mag je niet zomaar overboord gooien door plotseling een ander team EN een andere naam EN een andere tune te introduceren.

Enige tijd geleden sprak ik René Mioch. Hij was in Beverwijk voor het slaan van de eerste paal voor een megabioscoop. Ik was daar om een artikel te schrijven voor een plaatselijke krant. In het korte gesprek dat ik met René heb gehad, heb ik hem verteld dat ik nooit heb begrepen waarom zijn tv-programma “Veronica Film en Video” opeens omgedoopt moest worden tot “Films en sterren”. Okee, zo langzamerhand zijn we er nu wel weer aan gewend, maar de eerste maanden viel mij de programmatitel niet op in het tv-overzicht. En dat is jammer, want daardoor gooi je een succesformule zomaar ineens weg. Zo zou het ongetwijfeld ook zijn gegaan met het radioprogramma waarvan ik spreek. Hoewel het op dezelfde tijd zou blijven, zouden toch een aantal mensen verbaasd hebben opgemerkt dat het “iets heel anders” was. Alleen maar door een andere tune en een andere presentator op de zender te zetten.

En dat is nu juist was niet mocht gebeuren. Het moest juist een continuering worden van wat in zeven jaar tijd was opgebouwd. Wat ik vooral niet begrijp, is dat mensen zich daarom dan druk gaan maken. Dat ze zelfs de moeite nemen om het bij de leiding ter sprake te brengen. Het zou mij hooguit zijn opgevallen. Maar er een punt van maken…? Nee. Dat niet. Zo zit ik gewoon niet in elkaar. Misschien kan ik gewoon wat meer hebben zonder me ergens druk om te maken. Misschien denk ik wel te simpel. Maar ik zie gewoon niet in waarom van dit soort kleine dingen een probleem gemaakt moet worden. En dat diezelfde presentator nu bij de collega-omroep dezelfde tune en dezelfde naam ook gebruikt? Ach, wat zou dat! We hebben het hier over lokale zenders, elk met een eigen zendgebied. Dus ook elk met een eigen groep luisteraars. En de liefhebbers die in het midden wonen, kunnen lekker twee keer in de week genieten van hun muziek! Mooi toch…???!!!

Raimond Bos
presentator@hotmail.com