Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft in overleg met haar onderzoekspartners Ipsos en Kantar besloten de lancering van het nieuwe elektronische luisteronderzoek uit te stellen tot later dit jaar. Het onderzoek zou oorspronkelijk al begin dit jaar van start zijn moeten gegaan, maar dat bleek eind vorig jaar al niet haalbaar.
Deze extra tijd stelt de onderzoeksbureaus in de gelegenheid om een volledig panel op te bouwen. Zodra de opbouw van het representatieve panel gereed is, wordt de radiomarkt voorzien van robuuste luistercijfers. Tot die tijd blijft de huidige meetmethode met de dagboekjes van GfK gehandhaafd.
Het nieuwe luisteronderzoek maakt deel uit van het NMO Multimedia Panel dat de currencies van TV, radio en online media voedt. Het panel voldoet aan de hoogste internationale normen voor ontwerp, gegevensverzameling en -verwerking en zal bestaan uit 3.500 personen, die allen worden uitgerust met de Ipsos’ MediaCell-meetapp. Uit de eerste bevindingen blijkt dat het onboardingsproces en het vervolgens vasthouden van panelleden die gebruik maken van de Ipsos-technologie langzamer verloopt dan verwacht.
De werving vindt voor het grootste deel plaats binnen de beschikbare access panels van onderzoekbureaus Ipsos en Kantar. Om de opbouw van het panel te versnellen, worden extra wervingsbronnen en -technieken ingezet om het panel te werven, te balanceren en te behouden. [RadioWereld.NL]