De eerste resultaten van het nieuwe luisteronderzoek als onderdeel van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) komen pas in de loop van het komend jaar beschikbaar. Dit laat Frans Kok van het Nationaal Luister Onderzoek weten.
Afgelopen voorjaar werd bekend dat het huidige luisteronderzoek (NLO) opgaat in het NMO, waarin het bereik van zowel radio, als televisie, print en online worden gemeten.
Nieuw daarbij is dat de cijfers minutieus elektronisch gemeten gaan worden en ook de manier waarop radio geluisterd wordt beter in kaart gebracht gaat worden.
Panel opbouwen
Momenteel wordt er achter de schermen nog hard gewerkt aan de voorbereidingen. “Momenteel wordt het nieuwe panel (deelnemers aan het onderzoek, red.) opgebouwd en worden de eerste data binnengehaald en geanalyseerd”, aldus Kok.
“We hebben nog geen representatief panel en de uitkomsten geven daarom nog geen volledig beeld van alle zenders, doelgroepen en tijdvakken. Voor het trekken van conclusies is het nog te vroeg.”
Voordat de eerste cijfers openbaar worden gemaakt, wordt er daarom eerst ‘schaduw gedraaid.’ Hiervoor is zes maanden uitgetrokken.
Naast het opbouwen van het nieuwe panel wordt er ook nog hard gewerkt aan de nieuwe calculatie- en rapportageregels. “In de komende periode moeten we met alle marktpartijen afstemmen op welke wijze we gaan rapporteren”, legt Kok uit. “De metingen gebeuren zoals je weet op basis van minuten (en niet meer op kwartieren), maar hoe we die minuten gebruiken in de rapportages, is nog voer voor verdere discussie.”
Zorgvuldig
Omdat dit de basis vormt voor het onderzoek is het volgens Kok belangrijk dat dit zorgvuldig en weloverwogen gedaan wordt. Ook is het zaak om daar met alle partijen overeenstemming over te krijgen. “En dat kost altijd tijd.”
De eerste maanden van 2022 worden de luistercijfers daarom nog gerapporteerd op de oude vertrouwde methode op basis van ingevulde dagboekjes. [RadioWereld.NL]
2 reacties
Kan ik me ergens aanmelden voor het panel?
Kan waarschijnlijk op nationaalmediaonderzoek.nl