Sublime is uniek in het Nederlandse radiolandschap. Dat zegt tijdelijke zenderbaas Sander de Heer in de podcast ‘Dit was de Radio’. “We zijn een kleine zender, maar we doen het wel wezenlijk anders dan al die andere grote zenders en dat is waarom ik ben teruggegaan.”

In mei keerde De Heer na tweeëneenhalf jaar terug bij Sublime. In de tussentijd is er veel veranderd. Zo maakt het station nu deel uit van een groter concern in de vorm van Mediahuis. “Bij Sublime kon het drie jaar geleden allemaal net niet”, weet De Heer nog. “Een zelfstandige zender kan niet opboksen tegen de grote jongens. Wil je nationaal nog iets voorstellen, dan moet je zorgen dat je een huis hebt, zoals Mediahuis of DPG, waarbij je een aantal kranten en radio en podcasts onder één dak hebt. Daardoor heb je geld, professionaliteit, kennis en impact bij elkaar.”
Gepresenteerde programma’s
Op de radio vertaalt dit zich in bijvoorbeeld het inhuren van John Williams en Candy Dulfer, die een zelfstandig Sublime volgens De Heer waarschijnlijk niet had kunnen betalen. “John hebben we vooral gevraagd omdat hij een onwijze r&b en hip-hop liefhebber is en ook de 90’s heel goed kent. John zit daarbij midden in het vrijdagmiddag gevoel, dus die maakt een lekkere vrijdagmiddagborrel.”
Een naam die nog bij de zenderbaas op het lijstje staat is Humberto Tan. “Dat zou ik te gek vinden.”
Een aantal jaren geleden zond Sublime alleen non-stop muziek uit. De laatste jaren is het aantal gepresenteerde programma’s geleidelijk toegenomen. Dat was volgens De Heer een bewuste keuze. “Sinds dat iedereen non-stop muziek wel van Spotify haalt, weet Sublime ook ‘we moeten een format bedenken, waarbij we toch mensen bereiken met heel veel muziek, die gedragen wordt door mensen waardoor het net iets leuker is om die zender op te zoeken dan een non-stop playlist’.”
Verrassen
Volgens De heer wordt er momenteel te weinig goede radio gemaakt voor intelligente, ietwat serieuze veertigers en muziekliefhebbers. “Als ik de hele week luister word ik door geen enkele hele grote zender serieus genomen en verrast tegelijk.”
“Het respect dat iemand gewoon even lekker aan het werk is overdag, dat hoor ik op te weinig zenders”, aldus De Heer in Dit Was De Radio. “Ik moet zoveel bij andere zenders. Dan moet ik een plaatje raden of moet ik kiezen tussen het ene plaatje en het andere plaatje. Dan denk ik ‘in die tijd dat je mij die keuze geeft, kun je ze ook alle twee draaien’.”
Maar wat doet Sublime dan beter? “Verrassen zit ‘m in de muziek, serieus nemen vind ik ook minder gelul en minder slap gelul. Dus als we iets vertellen, dan doet dat ertoe. Dan is het of het laatste nieuws of muziekinformatie en niet een bio die je snel van internet haalt.”
Daarin daagt hij z’n deejays ook uit. “Vertel eens muziekverhalen die amper te googelen zijn, die jij weet uit je muziekkennis of maak sfeer en beleving.”
Volhouden
Dit jaar bestaat Sublime 10 jaar. Maar nog altijd is het een kleine speler in het landschap en marktleider zal het waarschijnlijk nooit worden weet ook De Heer. Maar de rek is nog niet uit. “Je ziet de laatste maanden dat we best weer aan het groeien zijn. John doet ook goeie dingen in de zin van nieuwe fans meebrengen. Het radiolandschap is ook wel een beetje van jarenlang volhouden. Qmusic werd pas nummer 1 toen ze 15 jaar bestonden.” [RadioWereld.NL]