Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers VK: BBC Radio 1 ziet weekbereik weer dalen

BBC Radio 1 heeft het weekbereik opnieuw zien dalen. In het tweede kwartaal van dit jaar stemden er 200.000 luisteraars minder af op de publieke jongerenzender. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers van RAJAR. BBC Radio 2 blijft de populairste zender.

In het tweede kwartaal luisterden 49 miljoen inwoners van 15 jaar en ouder in het Verenigd Koninkrijk naar de radio, wat neerkomt op 88% van alle inwoners. Thuis wordt nog steeds het meest geluisterd naar de radio (64% marktaandeel), gevolgd door in de auto (21%).

Dieptepunt voor Radio 1
Het afgelopen kwartaal daalde het bereik van BBC Radio 1 naar bijna 7,48 miljoen luisteraars, het laagste weekbereik sinds de oprichting van RAJAR in 1992. Het marktaandeel bleef echter wel stabiel met 4,7%.

Voor de BBC was het sowieso geen goed kwartaal, want vrijwel alle andere landelijke stations van de omroep gingen omlaag qua marktaandeel. BBC Radio 2 en 4 leverden beiden 0,4%-punt in. Desondanks blijft Radio 2 de grootste met 15,5% marktaandeel.

Het is ook voor het eerst in 23 jaar dat de commerciële radiostations in het Verenigd Koninkrijk een hoger gezamenlijk marktaandeel hebben dan de ‘Beeb’: 49% tegenover 48,1%.

Heart blijft met 5,1% marktaandeel en bijna 7,77 miljoen luisteraars het grootste netwerk, wel is dit een daling in zowel marktaandeel als bereik. Hits Radio is daarentegen het gat met een rap tempo aan het dichten. Het netwerk van Bauer scoort inmiddels eveneens 5,1% marktaandeel, terwijl het weekbereik omhoog ging naar 6,25 miljoen.

Daarnaast kruipt Greatest Hits Radio (3,0%) richting rivaal Smooth Radio (3,3%).

Zoe Ball presenteert op Radio 2 de populairste ochtendshow van het land. Wekelijks stemmen er 7,27 miljoen luisteraars af op de show, opnieuw een lichte daling. De grootste commerciële ochtendshow is voor het popnetwerk Heart. Jamie Theakston en Amanda Holden zijn goed voor wekelijks 3,70 miljoen luisteraars.

Tekst gaat verder onder de tabel

Londen
Terug van weggeweest zijn de cijfers voor Londen. De afgelopen twee metingen maakte RAJAR enkel nog cijfers openbaar van de commerciële netwerken die separate reclameblokken voor de hoofdstad verkopen. Nu zijn ook de cijfers van de BBC weer openbaar.

Nog steeds is BBC Radio 4 de grootste zender in Londen. Wel daalde het marktaandeel het afgelopen kwartaal met 1,3%-punt naar 12,9%. Radio 2 volgt daarachter met 10,5%.

De talkzender LBC is de grootste commerciële zender in de hoofdstad met 8,1% marktaandeel. Classic FM is de grootste commerciële muziekzender in Londen. Daarnaast is Heart rivaal Magic weer voorbij, terwijl Radio 1 met 3,5% marktaandeel de grootste jongerenzender is.

Greatest Hits Radio, dat vorig jaar de FM-frequentie van Absolute radio overnam in de hoofdstad, herstelde zich van de dip van het eerste kwartaal.

Kijkend naar het weekbereik dan gaat ook Radio 4 aan kop in Londen met 2,44 miljoen luisteraars. Bij de commerciëlen is Heart het grootst met 1,59 miljoen luisteraars.

Ochtend in Londen
Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat LBC aan kop. Nick Ferrari trekt wekelijks 822.000 luisteraars (-3000). Heart volgt met 659.000 luisteraars (+12.000), terwijl Capital Breakfast met Roman Kemp, Sian Welby and Sonny Jay Muharrem ruim 100.000 luisteraars verloren en nu goed zijn voor 528.000 luisteraars.

Digitaal
Het aandeel digitaal luisteren daalde in het tweede kwartaal van 2022 licht naar 67,7%. DAB(+) blijft met bijna 41% het belangrijkste platform om radio te luisteren, al nam dit opnieuw wat af.

FM en AM zij nu goed voor 32,4% van het radioluisteren. Radio via internet was vrijwel stabiel met 22,3%. Wel heeft hier een verschuiving plaatsgevonden, want luisteren via websites of apps was minder in trek, terwijl luisteren via smartspeakers juist flink toenam.

Tekst gaat verder onder de video

6Music blijft populair
De grootste digitale zender blijft BBC 6Music met 2,8% marktaandeel en 2,85 miljoen luisteraars per week. BBC Radio 4 Extra volgt met 1,4%.

Planet Rock is opnieuw de grootste digitale commerciële radiozender met 1,1% marktaandeel, gevolgd door Kisstory met 1,0% en Virgin Radio met 0,9%. Voor Virgin moet het een bittere pil zijn dat de zender, ondanks het aantrekken van grote namen als Chris Evans en Graham Norton, niet verder wil groeien.

Kijkend naar het weekbereik dan is Kisstory met bijna 2,12 miljoen luisteraars de grootste digitale commerciële zender. [RadioWereld.NL]