Beeld & Geluid opent op zaterdag 11 februari de deuren van een nieuw interactief Mediamuseum, waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Doordat het museum zich aanpast aan de handelingen van de bezoeker, krijgt iedereen een persoonlijke museumreis. Het Mediamuseum omvat meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis.
Een bezoek is volgens het Mediamuseum “een unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.”
Sinds de opening van het vorige museum (de Beeld & Geluid Experience) in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Zo deed YouTube zijn intrede en explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’.
Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.
Het museumbezoek start in de Tune In. Hier maken bezoekers met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan.
Tijdens het bezoek bouwen bezoekers aan hun unieke Mediaprofiel. Met de museumapp kunnen zij hun profiel onderweg en aan het einde van hun bezoek bekijken. Persoonlijke gegevens worden niet bewaard volgens het museum.
In het Mediamuseum zijn twee verdiepingen ingericht. Op de verdieping Verwonderen kunnen bezoekers de toekomst van media aanraken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld in een holografische wereld stappen, deepfake-techniek zien, ervaren hoe je media beleeft als je blind of slechtziend bent of meedoen aan het testen van nieuwe omroep-innovaties. Op de verdieping Pronken zijn kostuums van mediapersoonlijkheden uit de 20e en 21e eeuw te zien uit de collectie van Beeld & Geluid. [RadioWereld.NL]